ViS-professional Ziv Amit vertelt: Projectmanager bij de gemeente Den Haag
Ziv Amit is via Bekwaam Interim Management en ViS Detachering werkzaam als Projectmanager bij de gemeente Den Haag. Hij staat aan het roer van het project 4BB, dat zich richt op de renovatie van vier beweegbare bruggen. In dit interview vertelt Ziv meer over zijn rol en het project.
eerste contact
Tot vorig jaar was Ziv Amit niet bekend met ViS Detachering. Dit veranderde toen de gemeente Den Haag een raamovereenkomst sloot met ViS. Door deze overeenkomst worden onze professionals op IPM-rollen ingezet en beschikt de gemeente over een flexibele schil.
De raamovereenkomst heeft ook geleid tot nieuwe samenwerkingen, waaronder die tussen Bekwaam en ViS. Na het winnen van de aanbesteding wilde de gemeente Den Haag graag gebruik blijven maken van Ziv zijn kennis en expertise, wat resulteerde in een succesvolle samenwerking tussen Bekwaam en ViS.
over ziv amit
Ziv heeft 30 jaar ervaring als Adviseur, Technisch Manager en Manager op het gebied van beheer en onderhoud van infrastructuur. Hij focust zich voornamelijk op beweegbare bruggen, gemalen, waterbruggen en spoor lightrail. In zijn werk zoekt hij actief de inhoudelijke diepgang samen met andere specialisten en waarborgt hij de spelregels van het projectmanagement bij de overheid. Daarnaast begeleidt hij junior professionals.
Ziv vertelt: “Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat het project soepel verloopt en dat de doelstellingen worden bereikt. Ons team van 20 professionals, inclusief Ingenieurs en Beheerders, werkt nauw samen om de doelstellingen te behalen. Het is mijn verantwoordelijkheid om een gevoel van vertrouwen te creëren bij de opdrachtgever en de interne organisatie van de gemeente.”
Hij vervolgt: “Dit betekent dat ik voortdurend zorg dat er geen verrassingen zijn voor de opdrachtgever over de gang van zaken. Door middel van risicoanalyses en tijdige communicatie over zowel goede als minder goede ontwikkelingen, streven we naar een transparant en goed beheerst project. We nemen nu al maatregelen om toekomstige problemen te voorkomen en houden iedereen goed geïnformeerd. De kunst is om alle ballen in de lucht te houden, van kosten en techniek tot veeleisende stakeholders en betrokkenen. Dat geeft me energie!”
4bb
Ziv is de Projectmanager van project 4BB. Dit project richt zich op de renovatie van vier beweegbare bruggen die toe zijn aan renovatie en levensduur verlengende maatregelen. De jongste brug is circa 50 jaar geleden gebouwd volgens de toen geldende normen en regelgeving, maar inmiddels zijn de eisen veranderd en hebben de bruggen te maken met slijtage, veroudering en einde levensduur van bouw- en installatiedelen.
beweegbare bruggen
Beweegbare bruggen vormen een complex samenspel van meerdere disciplines. Ziv legt uit: “Het primaire doel van deze bruggen is om te openen om scheepvaartverkeer door te laten. Dit gebeurt door een elektromechanische aandrijfinstallatie in de brug, die een deel van de brug kan laten openen. Er zijn belangrijke normen en richtlijnen die bepalen hoe dit bewegingswerk moet functioneren om de veiligheid en beschikbaarheid te waarborgen.
Voordat een brug daadwerkelijk opent, gaat er een heel proces aan vooraf. Dit proces wordt tegenwoordig vaak op afstand bediend. Vroeger had je een brugwachtershuisje waar de brugwachter alles handmatig bediende. Tegenwoordig kunnen de bedieningsprocessen vanaf een scherm worden gevolgd, waarbij voldoende zichtlijnen noodzakelijk zijn om de veiligheid van het proces te garanderen.
Bij beweegbare bruggen is er ook regelmatig sprake van het vervangen van oude installaties. Dit komt doordat de levensduur van elektrische installaties vaak niet langer is dan circa vijftien jaar. Nieuwe installaties moeten minstens net zo goed, zo niet beter, functioneren dan de oude om een efficiënte en veilige werking te waarborgen. De processen worden steeds geavanceerder en de regels strenger. Een mooie uitdaging om hier allemaal aan te voldoen.”
vier bruggen
De Leeghwaterbrug, Laakbrug, Calandbrug en Trekvlietbrug worden gefaseerd gerenoveerd om verkeers- en scheepvaartonderbrekingen te minimaliseren en efficiëntie te maximaliseren. Ziv vertelt: “Elke brug heeft zijn eigen unieke kenmerken en aandrijvingssysteem, waardoor een specifieke aanpak vereist is. De gefaseerde renovatie zorgt voor de focus op één opgave tegelijk, het voorkomen van overlast en het verhogen van de efficiëntie.
De centrale bediening van deze bruggen bevindt zich in Scheveningen, waar Operators via schermen en een joystick de bruggen en andere installaties bedienen. Het proces verloopt grotendeels automatisch, maar menselijke controle blijft cruciaal voor de veiligheid. Het systeem is ontworpen om menselijke fouten op te vangen en om wederom de veiligheid van het proces te borgen.”
fasen
Als we Ziv vragen hoe het projectproces verloopt, antwoordt hij: “Het renovatieproject van de beweegbare bruggen in Den Haag is gestart met uitgebreide inspecties en diepgaande onderzoeken om per brug de specifieke defecten en verouderingsprocessen te identificeren en analyseren.
Op basis van het Programma van Eisen en de bevindingen uit de technische onderzoeken wordt een definitief scopeadvies opgesteld voor de renovatie van de bruggen. Hiermee begroten wij ook de benodigde kosten voor de renovatie. De doelstelling is een restlevensduur van minimaal 30 jaar te garanderen na uitvoering. Daarnaast moeten de bruggen voldoen aan de huidige wet- en regelgeving. Het scopeadvies levert de basis voor de ontwerp- en realisatiefase die pas later aan de beurt komen.”
complexe processen
Het renovatieproject van de Leeghwaterbrug, Laakbrug, Calandbrug en Trekvlietbrug in Den Haag is een complex proces dat begint met het gedetailleerd opschrijven van wat er per brug gedaan moet worden.
“In de definitiefase wordt tijd en aandacht besteed aan de engineering- en realisatiefasen, zodat er een beter beeld ontstaat van de benodigde investering. Onze doelstelling is om tegenvallers te voorkomen tijdens de realisatie.”,, aldus Ziv.
belangrijk
Een belangrijk aspect van dit project is de aandacht voor raakvlakprojecten. Ziv vertelt hierover: “Raakvlakprojecten zijn andere stedelijke projecten, die invloed hebben op de planning en realisatie. Deze projecten worden door de Omgevingsmanager in een raakvlakanalyse opgenomen om verstoringen te minimaliseren. De planning moet flexibel blijven om onverwachte situaties te kunnen opvangen. Door een uitgebreide risicoanalyse met beheersmaatregelen bereiden wij ons voor om op elke mogelijke verrassing te kunnen anticiperen.”
Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het proces. Hierbij is circulariteit een prominent aandachtspunt. Hergebruik van onderdelen en installeren van energiezuinige motoren zijn voorbeelden van maatregelen die de bruggen duurzamer maken. Door modernisering en professionalisering, zoals het gebruik van BIM en SE, blijft de gemeente Den Haag in lijn met marktontwikkelingen, wat bijdraagt aan een succesvolle projectuitvoering.”
Wil jij net als Ziv ook werken aan uitdagende en toonaangevende projecten in de civiele techniek (of bouwkunde)? Dat kan! Wij zijn doorlopende op zoek naar IPM-specialisten. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem direct contact met ons op via info@visdetachering.nl of 0182-820250.