ViS-professional Roland Tomeï vertelt: Brandveiligheid Rijksacademie Den Haag
Eén van onze opdrachtgevers is het Rijksvastgoedbedrijf. De meeste projecten waar onze ViS-medewerkers bij deze opdrachtgever aan werken zijn vertrouwelijk. Toch hebben we een project gevonden, waar we wel wat over mogen vertellen. Onze ViS Professional vertelt:
even voorstellen
“Mijn naam is Roland Tomeï en sinds januari 2019 werk ik met veel plezier bij Vis Detachering. Tijdens mijn sollicitatie voor de functie ‘Projectleider bij het Rijksvastgoedbedrijf’, viel mij de ongedwongen, dienstverlenende en professionele sfeer binnen het kantoor van ViS op. In de periode daarna is deze indruk alleen maar versterkt tijdens de bijeenkomsten, diverse ‘borrels’ en de frequente kennissessies.
Plezierig vond ik ook dat ik in de gelegenheid werd gesteld om op één van deze sessies mijn kennis op het gebied van ‘Maatschappelijk Verantwoord Projectleiden’ te mogen delen. ‘Out-of-the-box’- denken versus ‘in-the-box’-denken was één van de onderwerpen die ik tijdens de presentatie heb toegelicht. In mijn werk heb ik hier dagelijks mee te maken en heb ik veel praktijkvoorbeelden meegemaakt. De meeste van mijn projecten hebben een confidentieel karakter, behalve een klein leuk projectje, waarvan ik het proces van in- en out-of-the-box-denken wel mag delen.”
Project: Brandveiligheid Rijksacademie Den Haag
De scope van het project was als volgt: “De receptie van de rijksacademie bevindt zich in een zogenaamde extra beschermde vluchtroute (EBV). De EBV is omgeven door scheidingen met weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag.” Indien je niet thuis bent in deze termen: branddoorslag is het doorslaan van een brand door een wand of plafond naar een andere ruimte. En brandoverslag is de uitbreiding van een brand van een ruimte naar een andere ruimte via de buitenlucht.”
Roland vertelt verder: “Op de begane grond bevindt zich de permanent bemensde receptie binnen de EBV. Een verblijfsruimte in een EBV is niet toegestaan. Zodoende was het plan om de receptie te verplaatsen buiten het brandcompartiment van de vluchtroute, dus buiten de hal.
Echter, dit bleek nog niet zo makkelijk te zijn aangezien er een aantal andere factoren meespeelde. Zo fungeert de receptie ook als coördinatiecentrum voor de bedrijfshulpverleners bij calamiteiten. De faciliteiten die bij de coördinatiecentrale horen, moeten wél in de entreepartij gehandhaafd blijven. Dit omdat het zicht vanuit de centrale op het trappenhuis, de lift en de vluchtroute noodzakelijk is. Daarnaast heeft het inrichten van een nieuwe locatie voor de centrale behoorlijke consequenties voor diverse leidingen en aansluitingen. Tenslotte is de academie alleen tijdens de zomervakantie gesloten, alle werkzaamheden moesten daarom binnen een tijdraam van 4 weken plaatsvinden. Dit had een aanmerkelijke verhoging van de kosten tot gevolg en een aannemelijk risico dat de werkzaamheden door onvoorziene omstandigheden niet op tijd klaar zouden zijn.”
Out-of-the-box -of juist in-the-box-denken?
Roland: “Toen zijn we out-of-the-box gaan denken (of juist in-the-box, namelijk in de hal). Het bleek mogelijk om de receptie tóch te handhaven, waarbij tijdens brand een open verbinding tussen de centrale en de vluchtroute mogelijk bleef. Dit werd bereikt door de receptiebalie te voorzien van een brandwerend rolscherm. Het scherm komt alleen naar beneden bij brand in de entreehal of bij brand in de receptie zelf. Bij brand op overige locaties in het gebouw blijft het rolscherm omhoog en kan de BHV centrale gewoon functioneren. Bij brand in de hal blijft de centrale wel functioneel, maar zal vanzelfsprekend bijstand op een andere vluchtroute worden gegeven. Er moesten wel twee nieuwe zijwanden gecreëerd worden om het rolscherm te geleiden en het compartiment te scheiden. Door deze wanden van brandwerende beglazing te voorzien blijft het zicht vanuit de receptie op de ingang, de lift en het trappenhuis behouden.”
Het resultaat
Het handhaven van de receptie in de hal bleek een goede beslissing: de verbouwingskosten kwamen uit op de helft van het oorspronkelijke plan en de werkzaamheden namen niet meer dan 3 weken in beslag. Gebruiker blij, opdrachtgever tevreden. “Ook kleine projectjes kunnen leuk zijn.”, aldus Roland.
Ben jij enthousiast geworden van het verhaal van Roland? Bekijk onze vacatures of neem contact op met Didier Vorselaars.