Ongezouten ViS-meningen

ViS-professional Dennis Stafleu vertelt: circulaire 3D-geprinte brug

In de zomer van 2019, na negentien jaar in vaste dienst te zijn geweest, gooide Dennis Stafleu het roer om en ging via ViS Detachering op gesprek bij de gemeente Lansingerland. Dennis: “Het was spannend om na lange tijd weer op gesprek te gaan. Pieter-Bas van ViS was bij het gesprek aanwezig en hij motiveerde mij om meer over mijzelf en mijn werkzaamheden te vertellen. Ik ging met een goed gevoel weg en werd de volgende dag al gebeld dat ik de baan had. Bij mijn start werd ik fijn opgevangen door de Projectmedewerkers en andere collega’s. Alles was goed geregeld vanuit de gemeente en vanuit ViS.”

Sinds september 2019 is Dennis Stafleu via ViS Detachering werkzaam bij de gemeente Lansingerland als Senior Projectleider Civiele Techniek. De gemeente bestaat uit de kerngemeentes Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk. Als Senior Projectleider heeft Dennis een coördinerende rol in meerdere projecten: van kleinere herbestratingsprojecten tot herinrichtingsprojecten en het opleveren van een 3D-geprinte brug.

Project Verkeersbrug ‘het Berkels Dijkje’

Al sinds eind 1800 maakt het verkeer aan de Berkelseweg in Berkel en Rodenrijs gebruik van een brug over een watergang. Inmiddels was er voor de veiligheid een stalen brug overheen gezet, maar de brug was hard toe aan vervanging. Dit vormde een interessante opdracht voor Dennis en zijn team. De brug moest vervangen worden, tevens was er de wens om de monumentale uitstraling in ere te houden door de ‘oude’ brug terug te brengen. Daarnaast ging er te veel verkeer over de brug en was besloten om in het kader van de veiligheid voor fietsers een aparte brug aan te leggen. Dennis: “Naar aanleiding van de wens om de monumentale uitstraling te behouden ben ik in gesprek gegaan met bewoners en de erfgoedcommissie, tevens ben ik in het archief gedoken. Zo bleek dat onder andere de stenen en de brugleuning heel bepalend waren voor de uitstraling van de brug, echter de originele stenen konden niet meer gebruikt worden. Deze hebben we dus vervangen voor stenen die erop lijken, daarnaast hebben we de brugleuning nagemaakt. De verkeersbrug is gemaakt met betonelementen, maar dat zie je niet meer doordat we de brug hebben nagebootst met de stenen en ook goed hebben gekeken welke voeg daar het beste bij past. We hebben veel complimenten ontvangen over hoe mooi het is geworden.”

Bouwteam samenwerking

Naast de vervanging van de monumentale brug, moest er ook een fietsbrug worden aangelegd. De fietsbrug verbindt de snelle fietsroute tussen Rotterdam en Zoetermeer. Deze fietsroute is uiteindelijk gesubsidieerd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Nadat de subsidie rond was, was het tijd om een aannemer te contracteren. Er was gekozen voor een bouwteam samenwerking, wat betekent dat je samen met de aannemer gaat ontwerpen en gezamenlijk de eventuele verbeteringen verder gaat uitwerken. Daarna mag de desbetreffende aannemer als eerste een prijs neerleggen. Indien hier akkoord mee wordt gegaan, dan gaat die aannemer het werk uitvoeren en anders wordt het werk weer aanbesteed. Van tevoren is bij dit project een plafond aangegeven om op een eerlijke prijs uit te komen.

“Om de verwachtingen van de gemeente kenbaar te maken hebben we meerdere aannemers uitgenodigd voor een presentatie, waarin we hebben aangegeven dat samenwerking, duurzaamheid en innovatie voor de gemeente drie belangrijke pijlers zijn. Het bij elkaar komen van de verschillende partijen was spannend, want normaal gesproken weten aannemers niet wie de andere partijen zijn. De aannemers hebben een plan ingediend en daarna de mogelijkheid gehad om verbeteringen aan te brengen naar aanleiding van feedback van de gemeente. Ten slotte hebben de aannemers hun plan gepresenteerd en een score gekregen. Degene met de hoogste score heeft de opdracht gekregen en is het bouwteam geworden. Wij hebben van alle inschrijvers te horen gekregen dat ze dit een prettige manier van aanbesteden vonden.”, aldus Dennis.

Ook voor Dennis was het nieuw om samen te werken met een bouwteam: “Ik was erg benieuwd naar hoe je samenwerkt met een bouwteam en het gezamenlijk concretiseren van het project. Af en toe was dit ook een uitdaging, want je merkt dan toch dat de aannemer soms andere ideeën heeft. Echter, beide partijen hadden dezelfde intenties en we zijn blij met het verloop. Ik heb er veel van geleerd en zou een volgend project ook zeker weer op deze manier van aanbesteden en met een bouwteam aanpakken.”

3D-geprinte brug

“De winnende partij presenteerde het idee om een 3D-geprinte fietsbrug van gerecycled kunststof te maken.”, vertelt Dennis. Dit idee is door het bouwteam uitgewerkt en het gerecyclede materiaal, waarvan de brug is gemaakt bestaat uit oude treinstellen en molenwieken. Het produceren van de brug met de 3D-printer bleek een uitdaging, Dennis: “De printer luistert nogal nauw naar de samenstelling van de kunststof die wordt toegevoegd in de printer. Bij de minste geringste vertraging in de aanvoer van het materiaal ging het al mis. De machine moest daardoor dag en nacht bemand worden. Het project is door het proces rondom de printer drie maanden vertraagd en de totale productie van de brug heeft vier à vijf maanden geduurd. Door met elkaar in gesprek te blijven en te willen investeren in deze innovatie is het ons gelukt om een mooie en unieke brug te realiseren, welke niet eerder gemaakt is in de wereld.”

Inmiddels is het project afgerond, zijn de bruggen geplaatst en is de weg en het fietspad geopend voor verkeer.

Dennis & ViS

Dennis: “Vanaf het eerste contact met mijn adviseur Pieter-Bas had ik een goed gevoel. Het was fijn dat alles gelijk zo concreet werd gemaakt. Alles is via ViS Detachering netjes geregeld. Als inhuur ontvang je – net zoals de andere medewerkers – attenties, uitnodigingen voor events, een persoonlijke kaart en leuke appjes tussendoor.”

Dennis & Lansingerland

Dennis heeft een hele leuke tijd gehad bij de gemeente Lansingerland: “Ik kijk terug op een mooie samenwerking en een zeer leuk team dat voor elkaar klaarstaat. En ik hoop zeker weer eens terug te keren binnen het team.”

Meer informatie

Gijs van Ierssel

Adviseur Civiele Techniek

Job alert

Automatisch op de hoogte van onze vacatures? Schrijf je in voor de job alert

Video
Video

Didier Vorselaars

Adviseur ViS Detachering

Binnen ons bureau is er een unieke gedeelde en vooral ook brede deskundigheid aanwezig. Dit inventariseren we en daar kunnen onze opdrachtgevers dan w…

Anand Moelchand

Interim Manager Technisch Beheer bij Gemeente Leiden

Ik ben blij dat Didier van ViS aan mij dacht en we een kort lijntje hadden, want mijn huidige opdracht is een inspirerende omgeving om te werken, met…

Jacco Stuij

Werkvoorbereider bij Staatsbosbeheer

Mijn relatie met ViS is uitstekend. Het contact is prettig en de attenties – die ik met regelmaat mag ontvangen – zijn erg leuk. Ook de Kennissessies…

Inge Dijkhuizen

Senior Vergunningverlener Milieu bij de ODRU

De samenwerking met ViS is fijn! Bij ViS word je behandeld als een professional. Je krijgt de ruimte, het vertrouwen en ze verwachten eigenaarschap va…

Arjan Kool

Landschapsontwerper bij de gemeente Amsterdam

Werkt via ViS aan Knowledge Mile Park in Amsterdam: Heel mooi om te werken in deze fascinerende stad, een hoofdstedelijk gebied waar enorm veel gebeur…

Rudi Matai

Systems Engineer bij Rijkswaterstaat

Via ViS werk ik nu bij Rijkswaterstaat en mag ik mij bezighouden met de verbreding van de A2. Vanaf de eerste dag heb ik het naar mijn zin. De project…

Tom Keek

Projectleider Omgevingsvisie bij de Gemeente Bernheze

Ik vond het eerste contact erg prettig, rustig en niet opdringerig. Hierdoor had ik direct een goede eerste indruk. Ik had nog niet eerder via een bur…

Louis Nelissen

Adviseur Verkeerskunde

Ik was op zoek naar een rol in de verkeerskunde en diverse partijen namen contact op, maar alleen bij Jolijn van ViS voelde het direct warm en open. É…