Primeur in de wegenbouw: VolkerWessels ontwikkelt PlasticRoad
VolkerWessels, een opdrachtgever van ViS Detachering, heeft een primeur in de wegenbouw: PlasticRoad, ontwikkeld uit 100% gerecycled materiaal. Dit concept is ontwikkeld door KWS infra, een onderneming van Volker Wessels.
uniek concept
In de toekomst wil VolkerWessels wegen aanleggen van plastic. Het concept is nog niet eerder vertoond in deze vorm en met deze materiaal keuze. Dat maakt dit concept uniek. Daarnaast sluit dit concept goed aan bij ontwikkelingen als cradle-to-cradle en The Ocean Clean-up; het initiatief om de zeeën ‘plasticsoep’ vrij te maken.
Plastic afval is een wereldwijd probleem waar steeds meer aandacht aan wordt besteed. Momenteel drijft er naar schatting 8 miljard kilo plastic in de oceanen. Bovendien wordt circa 55% van al het plastic nog steeds verbrand. Plastic afval krijgt door dit concept dus een hoogwaardige functie.
voordelen van plasticroad
Plastic biedt ontzettend veel voordelen ten opzichte van de huidige wegconstructies, zowel tijdens de aanleg als bij het onderhoud. De prefab delen zorgen ervoor dat de aanleg van plastic wegen in enkele weken kan worden gerealiseerd, in plaats van maanden ten opzichte van asfaltwegen. De PlasticRoad is daarbij vrijwel onderhoudsvrij, het is ongevoelig voor corrosie, weersinvloeden en grote temperatuurverschillen.
Bovendien biedt de ‘holle’ constructie de mogelijkheid om de ruimte te benutten als waterberging of goot voor kabels en leidingen, maar ook andere elementen zoals verkeerslussen, meetapparatuur en aansluitingen voor lichtmasten kunnen prefab geïntegreerd worden. De constructie is ook nog eens lichtgewicht, wat hem ideaal maakt voor minder draagkrachtige ondergrond, zoals in de helft van Nederland het geval is.
Tenslotte is het mogelijk om plastic wegen oneindig veel eigenschappen mee te geven. Die eigenschappen mogen niet teveel afwijken van asfalt- of klinkerwegen. Zo moet de weg onder andere voldoen aan de vereiste stroefheid. Er wordt gekeken of het kunststof zelf stroef genoeg kan worden gemaakt, een andere mogelijkheid is zand of steenslag in het oppervlak verwerken. Ook geluidsreductie is een van de eigenschappen waar rekening mee wordt gehouden. In plastic is het veel eenvoudiger om de optimale structuren voor het minimaliseren van geluidsoverlast toe te passen.
duurzaam
Met een verwachte levensduur van 50 jaar, gaan plastic wegen drie keer langer mee dan traditionele wegconstructies. Doordat het geproduceerd wordt uit plastic wat nu nog verbrand wordt, krijgt plastic een hoogwaardigere terugkeer in de keten en een kleinere CO2 footprint.
Ook is de verwachting dat de wegen aan het einde van hun levensduur opnieuw gerecycled kunnen worden. Plastic blijft op deze manier veel langer in de keten en de natuurlijke grondstoffen waarvan plastic is geproduceerd worden beter benut.
planning
Het is nog niet bekend wanneer de eerste echte PlasticRoad er zal komen. Er wordt gezocht naar financiers en de PlasticRoad zal nog uitvoerig getest moeten worden. De gemeente Rotterdam heeft zich al gemeld voor een proefplaatsing.
Bron: VolkerWessels