Actualiteiten

Investeren in Civiele Techniek is van (levens)belang

De brugramp in Genua van 14 augustus j.l. heeft niet alleen in Italië voor een hoop opschudding gezorgd. Een goede infrastructuur is van levensbelang en tevens één van de belangrijkste factoren voor een goede economie. Helaas kampen veel Europese landen met een verouderde infrastructuur. Per land verschilt het echter enorm hoe hiermee wordt omgegaan.

Investeringen omhoog

Vorig jaar al bleek uit een rapport van de Europese Investeringsbank dat er in veel landen nog steeds te weinig wordt geïnvesteerd in de infrastructuur vergeleken met de periode voor de financiële crisis. Dat de investeringen flink omhoog moeten, blijkt ook uit het advies van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). De gemiddelde investering van Europese landen in de infrastructuur ligt nu rond de 2% van het bruto binnenlands product. De Oeso adviseert om dit te verhogen naar 4%.

(Re)actieve aanpak

Inmiddels is volop in de media te lezen dat de meeste bruggen, viaducten en tunnels in Italië door geldgebrek niet goed zijn onderhouden en meer dan 40 jaar oud zijn. Ook in Frankrijk is de infrastructuur flink verwaarloosd. Volgens onderzoek moet een derde van de Franse bruggen gerenoveerd worden. Deze landen lijken door de brugramp wakker geschud. Gelukkig zijn er ook Europese landen die niet pas na deze ramp in beweging komen. Groot Brittannië en Duitsland zijn zich al jaren bewust van het achterstallig onderhoud aan de infrastructuur en pompen hier inmiddels miljarden in. Opvallend is dat Spanje, met haar krappe budget, jaarlijks een derde van al haar bruggen controleert en indien nodig renoveert.

Nederland?

Ondanks dat de Nederlandse infrastructuur goed op orde is vergeleken met andere Europese landen, zal er de komende jaren flink moeten worden gewerkt aan de renovatie en vervanging van bruggen en tunnels. Veel van de bruggen en tunnels zijn in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw gebouwd en nu aan groot onderhoud toe. De komende tien jaar wordt een groot aantal tunnels en bruggen grondig gerenoveerd, duurzamer gemaakt en voorzien van de nieuwste technieken op het gebied van bediening en beveiliging. Om dit te bewerkstelligen wordt het budget voor vervanging en renovatie voor de komende jaren opgeschroefd van gemiddeld 150 miljoen per jaar naar ruim 350 miljoen per jaar voor de periode vanaf 2020.

Wat betekent dit voor Civiele Techneuten?

Dit betekent dat de vraag naar civiele techneuten nóg meer gaat stijgen. ViS volgt deze tendens op de voet en speelt hierop in door het netwerk aan kandidaten en opdrachtgevers te blijven uitbreiden. Kandidaten krijgen van ViS trainingen en opleidingen, zodat vacatures zo goed mogelijk kunnen worden vervuld. Eén van onze opdrachtgevers is Rijkswaterstaat, waar we al vanaf 2006 onafgebroken aan vele projecten hebben gewerkt. Bekijk hier het overzicht van al onze opdrachtgevers. Of bekijk hier gelijk onze actuele vacatures.

Bronnen:
https://www.trouw.nl/home/verouderd-europees-wegennet-versloft-rap-maar-geld-uitgeven-ho-maar~afa1e762/
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/15/ingenieurs-italie-moet-honderden-bruggen-en-tunnels-vervangen-a1613174
https://www.ad.nl/binnenland/tachtig-bruggen-en-tunnels-gaan-groot-onderhoud-in-grootste-opgave-ooit~a521515e/

Meer informatie

Stephan van der Steen

Adviseur Civiele Techniek

Job alert

Automatisch op de hoogte van onze vacatures? Schrijf je in voor de job alert

Video

ViS-nieuwjaarsevent bij SnowWorld Zoetermeer

Video

ViS-excursie Parijs | 13 mei 2023 – Video

Gerrit Hofland

Rioolbeheerder

Mensen staan bij jullie voorop en jullie doen alles om de werknemers tevreden te houden, ik heb dat wel anders gezien bij andere bureaus. Om nog maar… Lees meer

Rien van der Knaap

Strateeg Mobiliteit

Ik vind het te prijzen hoe alles geregeld is. De samenwerking loopt soepel en het contact met mijn Adviseur bij ViS is prettig. De uitstapjes tot slot… Lees meer

Sjoerd Wolbertus

Senior Stedenbouwkundige

Ik vind ViS Detachering toegankelijk en persoonlijk, dat past bij mij. Het enthousiasme van Didier vind ik mooi, zoals bij het organiseren van de excu… Lees meer

Chris Eggink

Toezichthouder Wegen

Ik ben heel blij met de hulp die Jolijn gaf. Ze luisterde naar mijn wensen en ik had echt het gevoel dat ze haar best voor mij deed. En met een mooi r… Lees meer

Tinka Griffioen

Junior Verkeerskundige

ViS Detachering is vanaf het begin heel betrokken geweest, en dat geldt zeker ook voor Jolijn. Ze is meer dan alleen een tussenpersoon die een vinkje… Lees meer

Barry Lourier

Directievoerder Onderhoudswerken

Het gevoel dat je niet zomaar ergens wordt neergezet maar op een plek die bij je past geeft een goed gevoel. Het zijn de kleine dingetjes zoals kaartj… Lees meer

Kees Opstal

Projecteleider Civiele Techniek

Ik heb twee Kennissessies bijgewoond over duurzaamheid en projectmatig werken. Dat zijn bijzonder leuke samenkomsten waar ik mijn kennis verder kan ui… Lees meer

Sjak Franken

Projecteleider Civiele Techniek

Bij vragen of anderzins wordt er snel gereageerd. Bij ViS Detachering is er altijd veel aandacht voor de persoon. De kennismomenten, die geregeld op k… Lees meer

Jeffrey de la Mar

Adviseur Brandveiligheid

Het contact verliep heel fijn. Bovendien was het prettig dat er mee werd gedacht over mijn wensen en uitdagingen die ik binnen mijn vakgebied ervaar.… Lees meer

Cees den Boer

Toezichthouder Kabels en Leidingen

Het contact met Stephan is nog steeds erg goed, met iedereen op kantoor trouwens ook. Omdat ik altijd buiten loop, kom ik eigenlijk nooit langs op het… Lees meer

Louis Nelissen

Adviseur Verkeerskunde

Ik was op zoek naar een rol in de verkeerskunde en diverse partijen namen contact op, maar alleen bij Jolijn van ViS voelde het direct warm en open. É… Lees meer

Denis Walraven

Projectmanager Uitbreiding Hoogspanningsstations

Ik ben echt samen met Stephan op zoek gegaan naar een opdracht die bij mij past in de richting van duurzaamheid en energietransitie. Door de goede con… Lees meer