Investeren in Civiele Techniek is van (levens)belang
De brugramp in Genua van 14 augustus j.l. heeft niet alleen in Italië voor een hoop opschudding gezorgd. Een goede infrastructuur is van levensbelang en tevens één van de belangrijkste factoren voor een goede economie. Helaas kampen veel Europese landen met een verouderde infrastructuur. Per land verschilt het echter enorm hoe hiermee wordt omgegaan.
Investeringen omhoog
Vorig jaar al bleek uit een rapport van de Europese Investeringsbank dat er in veel landen nog steeds te weinig wordt geïnvesteerd in de infrastructuur vergeleken met de periode voor de financiële crisis. Dat de investeringen flink omhoog moeten, blijkt ook uit het advies van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). De gemiddelde investering van Europese landen in de infrastructuur ligt nu rond de 2% van het bruto binnenlands product. De Oeso adviseert om dit te verhogen naar 4%.
(Re)actieve aanpak
Inmiddels is volop in de media te lezen dat de meeste bruggen, viaducten en tunnels in Italië door geldgebrek niet goed zijn onderhouden en meer dan 40 jaar oud zijn. Ook in Frankrijk is de infrastructuur flink verwaarloosd. Volgens onderzoek moet een derde van de Franse bruggen gerenoveerd worden. Deze landen lijken door de brugramp wakker geschud. Gelukkig zijn er ook Europese landen die niet pas na deze ramp in beweging komen. Groot Brittannië en Duitsland zijn zich al jaren bewust van het achterstallig onderhoud aan de infrastructuur en pompen hier inmiddels miljarden in. Opvallend is dat Spanje, met haar krappe budget, jaarlijks een derde van al haar bruggen controleert en indien nodig renoveert.
Nederland?
Ondanks dat de Nederlandse infrastructuur goed op orde is vergeleken met andere Europese landen, zal er de komende jaren flink moeten worden gewerkt aan de renovatie en vervanging van bruggen en tunnels. Veel van de bruggen en tunnels zijn in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw gebouwd en nu aan groot onderhoud toe. De komende tien jaar wordt een groot aantal tunnels en bruggen grondig gerenoveerd, duurzamer gemaakt en voorzien van de nieuwste technieken op het gebied van bediening en beveiliging. Om dit te bewerkstelligen wordt het budget voor vervanging en renovatie voor de komende jaren opgeschroefd van gemiddeld 150 miljoen per jaar naar ruim 350 miljoen per jaar voor de periode vanaf 2020.
Wat betekent dit voor Civiele Techneuten?
Dit betekent dat de vraag naar civiele techneuten nóg meer gaat stijgen. ViS volgt deze tendens op de voet en speelt hierop in door het netwerk aan kandidaten en opdrachtgevers te blijven uitbreiden. Kandidaten krijgen van ViS trainingen en opleidingen, zodat vacatures zo goed mogelijk kunnen worden vervuld. Eén van onze opdrachtgevers is Rijkswaterstaat, waar we al vanaf 2006 onafgebroken aan vele projecten hebben gewerkt. Bekijk hier het overzicht van al onze opdrachtgevers. Of bekijk hier gelijk onze actuele vacatures.
Bronnen:
https://www.trouw.nl/home/verouderd-europees-wegennet-versloft-rap-maar-geld-uitgeven-ho-maar~afa1e762/
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/15/ingenieurs-italie-moet-honderden-bruggen-en-tunnels-vervangen-a1613174
https://www.ad.nl/binnenland/tachtig-bruggen-en-tunnels-gaan-groot-onderhoud-in-grootste-opgave-ooit~a521515e/