Actualiteiten

Investeren in Civiele Techniek is van (levens)belang

De brugramp in Genua van 14 augustus j.l. heeft niet alleen in Italië voor een hoop opschudding gezorgd. Een goede infrastructuur is van levensbelang en tevens één van de belangrijkste factoren voor een goede economie. Helaas kampen veel Europese landen met een verouderde infrastructuur. Per land verschilt het echter enorm hoe hiermee wordt omgegaan.

Investeringen omhoog

Vorig jaar al bleek uit een rapport van de Europese Investeringsbank dat er in veel landen nog steeds te weinig wordt geïnvesteerd in de infrastructuur vergeleken met de periode voor de financiële crisis. Dat de investeringen flink omhoog moeten, blijkt ook uit het advies van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). De gemiddelde investering van Europese landen in de infrastructuur ligt nu rond de 2% van het bruto binnenlands product. De Oeso adviseert om dit te verhogen naar 4%.

(Re)actieve aanpak

Inmiddels is volop in de media te lezen dat de meeste bruggen, viaducten en tunnels in Italië door geldgebrek niet goed zijn onderhouden en meer dan 40 jaar oud zijn. Ook in Frankrijk is de infrastructuur flink verwaarloosd. Volgens onderzoek moet een derde van de Franse bruggen gerenoveerd worden. Deze landen lijken door de brugramp wakker geschud. Gelukkig zijn er ook Europese landen die niet pas na deze ramp in beweging komen. Groot Brittannië en Duitsland zijn zich al jaren bewust van het achterstallig onderhoud aan de infrastructuur en pompen hier inmiddels miljarden in. Opvallend is dat Spanje, met haar krappe budget, jaarlijks een derde van al haar bruggen controleert en indien nodig renoveert.

Nederland?

Ondanks dat de Nederlandse infrastructuur goed op orde is vergeleken met andere Europese landen, zal er de komende jaren flink moeten worden gewerkt aan de renovatie en vervanging van bruggen en tunnels. Veel van de bruggen en tunnels zijn in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw gebouwd en nu aan groot onderhoud toe. De komende tien jaar wordt een groot aantal tunnels en bruggen grondig gerenoveerd, duurzamer gemaakt en voorzien van de nieuwste technieken op het gebied van bediening en beveiliging. Om dit te bewerkstelligen wordt het budget voor vervanging en renovatie voor de komende jaren opgeschroefd van gemiddeld 150 miljoen per jaar naar ruim 350 miljoen per jaar voor de periode vanaf 2020.

Wat betekent dit voor Civiele Techneuten?

Dit betekent dat de vraag naar civiele techneuten nóg meer gaat stijgen. ViS volgt deze tendens op de voet en speelt hierop in door het netwerk aan kandidaten en opdrachtgevers te blijven uitbreiden. Kandidaten krijgen van ViS trainingen en opleidingen, zodat vacatures zo goed mogelijk kunnen worden vervuld. Eén van onze opdrachtgevers is Rijkswaterstaat, waar we al vanaf 2006 onafgebroken aan vele projecten hebben gewerkt. Bekijk hier het overzicht van al onze opdrachtgevers. Of bekijk hier gelijk onze actuele vacatures.

Bronnen:
https://www.trouw.nl/home/verouderd-europees-wegennet-versloft-rap-maar-geld-uitgeven-ho-maar~afa1e762/
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/15/ingenieurs-italie-moet-honderden-bruggen-en-tunnels-vervangen-a1613174
https://www.ad.nl/binnenland/tachtig-bruggen-en-tunnels-gaan-groot-onderhoud-in-grootste-opgave-ooit~a521515e/

Meer informatie

Stephan van der Steen

Adviseur Civiele Techniek

Job alert

Automatisch op de hoogte van onze vacatures? Schrijf je in voor de job alert

Video

ViS-excursie Portlantis

Video

ViS-zomerevent 2025 in Utrecht

Max Schuitman

Senior Werkvoorbereider

Ik zou ViS zeker aanbevelen aan anderen. De begeleiding en het contact zijn erg goed, en ze hebben echt oog voor de juiste match tussen werknemer en o… Lees meer

Serge Calon

Communicatie- en Participatieadviseur

Alhoewel ViS op afstand is, voel ik me gedragen. Als er behoefte bij mij ontstaat, dan weet ik zeker dat ik kan aankloppen voor ondersteuning. De same… Lees meer

Bianca Staubesand

Ontwerper / Werkvoorbereider

Werken bij ViS is afwisselend! Je komt bij verschillende opdrachtgevers te werken. Er wordt actief naar ander werk gezocht wanneer je daaraan toe bent… Lees meer

Nicolle van Eeghem

Planningsadviseur

ViS is heel relaxed en de medewerker staat echt voorop! Een jaar geleden gaf ik bij Pieter-Bas aan dat ik graag in een nieuwe omgeving de volgende sta… Lees meer

Romli Hoogland

Adviseur Omgevingsrecht

Ik zou ViS zeker aan anderen aanbevelen! Ik vind het contact met ViS in het begin en nu nog steeds fijn verlopen. Lees meer

Sylvia Maas

Manager Projectbeheersing

Ik zou ViS absoluut aanbevelen aan anderen. Het is een hele fijne club met een goede energie. Ook het contact met mijn Adviseur Jeanette verloopt heel… Lees meer

Willem Jakobs

Landschapsarchitect

Ik zocht naar een nieuwe uitdaging voor een paar dagen per week. Via internet ontdekte ik ViS en al snel sprak ik met Didier in Utrecht. Hij bood me e… Lees meer

Ziv Amit

Projectmanager

Ziv Amit is werkzaam als Projectmanager bij de gemeente Den Haag. Hij staat aan het roer van het project 4BB. Dit project richt zich op de renovatie v… Lees meer

Marc Wilborts

Regievoerder

ViS is een fijne club om voor te werken. De mensen die er werken zijn betrokken bij elkaars werkveld. Dit uit zich met name tijdens de verschillende i… Lees meer

Gerrit Hofland

Rioolbeheerder

Mensen staan bij jullie voorop en jullie doen alles om de werknemers tevreden te houden, ik heb dat wel anders gezien bij andere bureaus. Om nog maar… Lees meer

Rien van der Knaap

Strateeg Mobiliteit

Ik vind het te prijzen hoe alles geregeld is. De samenwerking loopt soepel en het contact met mijn Adviseur bij ViS is prettig. De uitstapjes tot slot… Lees meer

Sjoerd Wolbertus

Senior Stedenbouwkundige

Ik vind ViS Detachering toegankelijk en persoonlijk, dat past bij mij. Het enthousiasme van Didier vind ik mooi, zoals bij het organiseren van de excu… Lees meer