Ongezouten ViS-meningen

Interview met Elmar van Bijsterveld: technisch professional van ViS

Ontmoet Elmar van Bijsterveld, via ViS werkzaam als Projectleider bij de Gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Elmar heeft al vele jaren werkervaring, welke hij heeft opgedaan bij ingenieursbureaus en gemeenten. Wij interviewden hem over het vak Civiele Techniek, over zijn loopbaan en ervaringen. Benieuwd? Lees het in dit diepte-interview.

Vertel eens, wie is Elmar?

Elmar is iemand die van z’n hobby z’n werk heeft gemaakt. Maar ik vind de balans tussen vakantie en werk ook wel erg belangrijk. Hard werken vind ik helemaal niet erg, maar ik neem ook graag tijd voor vakantie. (Ik hou van op vakantie gaan.)
Verder zou ik mezelf omschrijven als eigenwijs. Een voordeel daarvan is dat ik mijn eigen mening kan laten horen en dat ik deze ook kan doorzetten. Het nadeel is dat je mij moeilijk kan overtuigen. Je moet dan wel van goede huize komen. Verder werk ik erg nauwkeurig.

Wat is je (technische) achtergrond?

Ik heb aan de Hogeschool Larenstein gestudeerd, met de (afstudeer)richting techniek. Ik heb mijn afstudeeronderzoek bij de gemeente Breda gedaan. De gemeente had destijds problemen met de waterafvoer. Mijn begeleider was de hoofdontwerper van het afvoerplan. Dat was een mooi project waarbij het ontwerp en de techniek samen kwamen. Alle facetten werden meegenomen in het plan.

Je hebt een “groene” achtergrond, maar werkt nu ook aan civiele projecten.

Dat klopt. Maar door mijn “groene” achtergrond weet ik overal wel wat vanaf. Je staat nooit met je mond vol tanden. Mijn werk omvat vaak veel diverse facetten, dat maakt het ook zo leuk.

Toen ik afgestudeerd was heb ik gesolliciteerd bij een technisch bureau. Ik ben daar toen begonnen als Werkvoorbereider. Ik wilde doorgroeien naar Projectleider, maar daar was op korte termijn geen ruimte voor. Toen heb ik hard moeten vechten om Projectleider te worden. Daarna kwam ik met ViS Detachering en Pieter-Bas Slee in aanraking.

Over de kennismaking met Pieter-Bas gesproken, die was vrij bijzonder. Kun je daar iets over vertellen?

Via het ingenieursbureau had ik een opdracht voor de gemeente Gouda. Toen ik daar m’n baan dreigde te verliezen, adviseerde men mij om eens contact op te nemen met ViS Detachering. Zo gezegd, zo gedaan.

Mijn kennismakingsgesprek met Pieter-Bas verliep niet helemaal vlekkeloos. Omdat mijn eigen auto stuk was, mocht ik de SMART van mijn buurman lenen. Een man van 2.05 meter in een SMART is al een grappig aanzicht, maar dat ging goed. De buurman had me echter gewaarschuwd dat de auto uit kon vallen, maar dan zou ik hem gewoon moeten herstarten en dan zou er niets aan de hand zijn.

Toen ik onderweg was viel de auto uit. Het was in de zomer en ik stond stil voor een stoplicht in Reeuwijk. Alleen de auto startte onder geen beding meer. Toen Pieter-Bas mij belde waar ik bleef, vertelde ik dat ik stil stond. Pieter-Bas – die mij toen nog nooit gezien had – zei: een collega en ik komen je dan wel ophalen. Terwijl we met z’n drieën de auto aan de kant van de weg zetten, reed er een vrachtwagen langs de auto van Pieter-Bas, die half op de stoep en half op de rijbaan stond geparkeerd. Vervolgens reed de vrachtwagen zo langs de auto van Pieter-Bas dat deze een diepe scheur achter liet over de gehele lengte van de auto. Ik heb hem nog nooit zo snel zien bewegen en achter de vrachtwagen aan zien gaan, die in eerste instantie gewoon doorreed. Zo’n twee uur later dan gepland vond dan mijn kennismakingsgesprek plaats.

Via ViS Detachering ben je eerst werkzaam geweest als Projectleider bij de gemeente Gouda en nu bij de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. In Bodegraven-Reeuwijk houd je je ook bezig met de verlichting. Zou je zeggen dat dat een specialisme van je is?

Nou, eigenlijk ben ik in de verlichting gerold. Toen ik werkte bij de gemeente Gouda was er een collega die verantwoordelijk was voor de verlichting. Het ging hem echter niet zo goed af. Toen heb ik het van hem overgenomen. Ik heb toen veel met ingenieursbureaus gesproken en hierover veel geleerd.

Gouda was een van de eersten die gebruik maakte van functionele armaturen. In het bestek stond dan een bepaald type armatuur vermeld met daarachter “of gelijkwaardig”. Het was toen onmogelijk om te toetsen wat dan “gelijkwaardig was”, aangezien iedereen z’n eigen interpretatie eraan kon geven.

Wat ik wel merk is dat het een kleine wereld is, de openbare verlichting. Binnen de techniek wereld zie je sowieso vaak je oud klasgenoten terug, maar met de verlichting is het een nog kleinere wereld.

Wat heb je toen nog meer geleerd?

Over de manier van aanbesteden: Je moet goed weten wat je wil en wat je er in zet. Ik heb wel eens meegemaakt dat een project voorlopig gegund werd aan een partij. Ik heb toen mijn twijfel uitgesproken over de haalbaarheid van wat de aannemer beloofde, maar zij zeiden dat ze het waar konden maken. Een dag na de definitieve gunning kwamen ze hierop terug: ze konden het niet waarmaken. Maar toen waren we al een contract aangegaan.

Dat is ook waarom die EMVI-criteria in het leven zijn geroepen. Dan wordt elke partij getoetst en beoordeeld op de kwaliteit van wat je kan leveren. Er wordt dan ook gekeken naar de beste prijs/kwaliteit verhouding. Als er op enige manier ruis (onduidelijkheden) is, is het bestek vrij interpreteerbaar.

Wat vind je het leukste project waaraan je hebt gewerkt?

Er zijn twee projecten die mij bijgebleven zijn.
De eerste was het Maasstad ziekenhuis in Rotterdam. Ik werkte toen bij een ingenieursbureau. We kregen toen een landschapskaart te zien van het gebied waar het ziekenhuis gebouwd werd. Het ziekenhuisontwerp bevatte vijf patio’s. Daar ontfermde ik me over. Ik heb toen in bouwvergaderingen gezeten met wel twintig tot dertig aannemers en onderaannemers. Alles wat er nu in die patio’s staat is over het dak heen getild.

Bambo lichtmasten Maasstad ziekenhuis

We wilden echte bamboe lichtmasten in de patio. Vanaf het ontwerp waren we bezig met de vraag: hoe gaan we dit maken? Het bureau met het beste idee, kreeg de opdracht. Samson Urban Elements heeft deze unieke lichtmasten van schets tot en met de oplevering verzorgd. De lengte van die masten variëren van 2 tot 10 meter en de lichtmasten kunnen van kleur veranderen. Licht is erg belangrijk in een patio. We wilden daarnaast ook beplanting met body. Het geeft mij zo’n goed gevoel om met z’n allen iets tot een goed einde te brengen. Dat je kan zeggen: hier heb ik aan meegewerkt.

Een ander project wat helder op mijn netvlies staat is de tweede Maasvlakte. Je ziet het werk met sprongen vooruit gaan. De hoeveelheden nemen toe. Het is erg gaaf om te zien dat alles uitgevoerd wordt hoe je het bedacht hebt. Je mag nadenken over de inrichting van Nederland.

Een nadeel hiervan is wel dat het proces soms erg lang duurt.

Wat is de grootste (persoonlijke) uitdaging geweest in het vak voor jou?

Als je ergens je ziel en zaligheid in legt en iemand heeft commentaar, dan is dat niet per se commentaar op jou, maar op je werk. Het is geen aanval of persoonlijke kritiek. Dat is soms best lastig als je erg betrokken bent bij een project.

Wat vind je de meest interessante ontwikkeling in het vakgebied?

De manier van aanbesteden. Vroeger was dat veel persoonlijker. Iedereen kwam bijeen, elke aannemer deed een briefje in de bus en dan werd er een keuze gemaakt. Je kon nog even met elkaar napraten. De beslissing werd dan vaak wel gebaseerd op de prijs. Tegenwoordig gaat het online en daardoor veel anoniemer. De aanbiedingen worden geanonimiseerd waardoor iedereen gelijke kansen krijgt. Het nadeel is wel dat het persoonlijke element totaal verdwenen is. Je maakt geen babbeltje meer met de aannemer. Dat is toch jammer.

Wat wordt een trend/noviteit binnen de Civiele Techniek over 5 jaar denk je?

Digiboards in de bouwkeet. Virtual Reality. Paperless werken. Meer prefab en 3D.

Ik werk het liefste met een A0 en een pen, maar ik ben bang dat dat steeds meer gaat veranderen in online en 3D. Het voordeel daarvan is dat je van tevoren mankementen in het werk kan zien. Dat werkt efficiënter en faalkosten worden gereduceerd. Natuurlijk kun je niet te veel vertrouwen op de technologie en moet je het zelf nog wel kunnen. Je moet wel weten hoe je tot iets komt, anders kun je het ook niet uitleggen.

Aan welke projecten werk je nu bij de gemeente Bodegraven-Reeuwijk?

  • Bedrijventerrein Zoutman.
  • Herinrichting en ophoging in Reeuwijk-Dorp.
  • Herinrichting en ophoging van de Mossenbuurt, Treebord en Orchislaan.

Voor de drie projecten Mossenbuurt, Treebord en Orchislaan heb ik één informatieavond georganiseerd samen met de wijkteams. Dat was iets wat ik nog niet eerder had gedaan. We gingen met lege kabels&leidingen tekeningen naar de bewoners. Het doel van de avond was informatie vergaren: wat speelt er? Wat vinden en willen de bewoners? De bewoners kennen de buurt immers veel beter.

Namens een ingenieursbureau was er iemand aanwezig die live de ideeën op de tekening kon schetsen. De avond was erg interactief en gevuld met wederkerige gesprekken. Dit soort avonden vind ik zelf prettiger dan een informatieavond waarbij ik de “man van de gemeente” ben en ik een eenzijdige toespraak moet houden.

De opkomst was enorm! Dat is positief, want dat betekent dat veel bewoners betrokken zijn. We wilden graag een participatietraject opzetten: een werkgroep bestaande uit bewoners en medewerkers van de gemeente om bepaalde ideeën en projecten uit te werken. Dit is dan ook gebeurd. We hebben drie werkgroepen opgezet. Het idee is dat we nu middels de infoavond en de werkgroepen ontwerpen gaan maken met de bewoners. Deze ontwerpen worden dan ook gepresenteerd aan de wethouder.

Is er iets wat je graag nog zou willen leren of meer van zou willen weten?

De grotere projecten met grotere ingrepen, dat trekt me wel erg. Iets met een groot team neerzetten. Ik hou ervan om de spin in het web te zijn. Om met z’n allen iets tot een goed einde te brengen. Ik ben in m’n element als ik een project heb waar ik me in vast kan bijten. Het overzicht en de controle te bewaren: alle puzzelstukjes uitzetten en wanneer alle facetten bij elkaar komen, heb je een project. Ik wil graag alles weten. Het gaat ook om vertrouwen. Waarmaken wat je zegt wat je doet. Afspraak is afspraak. Als ik je kan vertrouwen, kan ik het loslaten.

Wat vind je van de samenwerking met ViS en Pieter-Bas?

Top! We hebben een hele relaxte omgang.

Tot slot een dilemma: liever een boze wethouder of een boze burger aan je bureau?

Liever een boze burger. Hoe goed we ook ons best doen, er is altijd wel een inwoner die het niet met je eens is. De wethouder en ik zijn het wel eens oneens, maar dat gebeurt. Ik communiceer gewoon altijd open en eerlijk. Dat kan soms ook wel mijn valkuil zijn.

Meer technische professionals aan het woord

Wil je meer verhalen lezen zoals deze van Elmar? Lees dan het verhaal van Harry, die na de pensioenleeftijd nog aan het werk is. Of het verhaal van Bob, die vertelt over zijn werkzaamheden bij de gemeente Roosendaal.

Net zoals Elmar ook aan de slag bij ViS Detachering?

Ben je enthousiast geworden naar aanleiding van de ervaringen van Elmar? Op onze pagina opdrachtgevers vind je al onze opdrachtgevers. Neem ook eens een kijkje op onze vacaturepagina voor interessante vacatures.

Meer informatie

Gijs van Ierssel

Adviseur Civiele Techniek

Job alert

Automatisch op de hoogte van onze vacatures? Schrijf je in voor de job alert

Video

ViS-excursie Antwerpen

Video

ViS-zomerevent 2024 bij het wantijpaviljoen

Marc Wilborts

Regievoerder

ViS is een fijne club om voor te werken. De mensen die er werken zijn betrokken bij elkaars werkveld. Dit uit zich met name tijdens de verschillende i… Lees meer

Gerrit Hofland

Rioolbeheerder

Mensen staan bij jullie voorop en jullie doen alles om de werknemers tevreden te houden, ik heb dat wel anders gezien bij andere bureaus. Om nog maar… Lees meer

Rien van der Knaap

Strateeg Mobiliteit

Ik vind het te prijzen hoe alles geregeld is. De samenwerking loopt soepel en het contact met mijn Adviseur bij ViS is prettig. De uitstapjes tot slot… Lees meer

Sjoerd Wolbertus

Senior Stedenbouwkundige

Ik vind ViS Detachering toegankelijk en persoonlijk, dat past bij mij. Het enthousiasme van Didier vind ik mooi, zoals bij het organiseren van de excu… Lees meer

Chris Eggink

Toezichthouder Wegen

Ik ben heel blij met de hulp die Jolijn gaf. Ze luisterde naar mijn wensen en ik had echt het gevoel dat ze haar best voor mij deed. En met een mooi r… Lees meer

Tinka Griffioen

Junior Verkeerskundige

ViS Detachering is vanaf het begin heel betrokken geweest, en dat geldt zeker ook voor Jolijn. Ze is meer dan alleen een tussenpersoon die een vinkje… Lees meer

Barry Lourier

Directievoerder Onderhoudswerken

Het gevoel dat je niet zomaar ergens wordt neergezet maar op een plek die bij je past geeft een goed gevoel. Het zijn de kleine dingetjes zoals kaartj… Lees meer

Kees Opstal

Projecteleider Civiele Techniek

Ik heb twee Kennissessies bijgewoond over duurzaamheid en projectmatig werken. Dat zijn bijzonder leuke samenkomsten waar ik mijn kennis verder kan ui… Lees meer

Sjak Franken

Projecteleider Civiele Techniek

Bij vragen of anderzins wordt er snel gereageerd. Bij ViS Detachering is er altijd veel aandacht voor de persoon. De kennismomenten, die geregeld op k… Lees meer

Jeffrey de la Mar

Adviseur Brandveiligheid

Het contact verliep heel fijn. Bovendien was het prettig dat er mee werd gedacht over mijn wensen en uitdagingen die ik binnen mijn vakgebied ervaar.… Lees meer

Cees den Boer

Toezichthouder Kabels en Leidingen

Het contact met Stephan is nog steeds erg goed, met iedereen op kantoor trouwens ook. Omdat ik altijd buiten loop, kom ik eigenlijk nooit langs op het… Lees meer

Louis Nelissen

Adviseur Verkeerskunde

Ik was op zoek naar een rol in de verkeerskunde en diverse partijen namen contact op, maar alleen bij Jolijn van ViS voelde het direct warm en open. É… Lees meer