Actualiteiten

Half miljard euro voor aanpak fileknelpunten rond Rotterdam en Den Haag

Rotterdam krijgt een extra tunnel of brug en de A4 richting Den Haag wordt verbreed. Ongeveer een half miljard euro steken het kabinet, de provincie Zuid-Holland en gemeenten in het verminderen van de files in de regio. Den Haag krijgt daar bovenop mogelijk een nieuwe lightrailverbinding.

Rotterdam wil al jaren een derde oeververbinding over de Maas om de Van Brienenoordbrug (A16) en de Maastunnel te ontlasten. Vermoedelijk wordt het een brug, omdat een tunnel veel duurder is. De locatie staat nog ter discussie. Alternatieven zijn tussen de Rotterdamse wijken Kralingen en Feijenoord of, oostelijker, tussen de gemeentes Ridderkerk en Krimpen aan den IJssel. De werkzaamheden zouden in 2024 moeten beginnen, vier jaar eerder dan aanvankelijk gepland.

De verbreding van de A4 tussen Rotterdam en Den Haag moet een van de grootste fileknelpunten van Nederland aanpakken. Eerder was al 50 miljoen euro beschikbaar voor het traject tussen knooppunt Burgerveen en de aansluiting met de N14 bij Den Haag. Daar komt nu nog eens 80 miljoen euro bij. De snelweg krijgt onder meer een extra Ringvaartaquaduct in zuidelijke richting, aldus het ministerie van Infrastructuur.

‘Het gaat goed met de economie. We merken allemaal dat het daardoor steeds drukker wordt op de weg’, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen. ‘Ik ben blij dat ik met de regio’s afspraken heb kunnen maken voor wegprojecten waarmee we de grootste knelpunten van Nederland kunnen aanpakken.’

Lightrail Den Haag

In Den Haag steken Rijk, provincie en gemeente 137 miljoen euro in de bereikbaarheid van het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst. Het CID is het gebied tussen en rondom de stations Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI, waar nu al 80 duizend mensen werken en 30 duizend studenten komen. Op het verouderde bedrijventerrein De Binckhorst zijn 5- tot 10 duizend woningen gepland.

‘We kunnen in 2019 al beginnen met investeringen in het openbaar vervoer’, zegt de Haagse wethouder Robert van Asten. ‘We leggen een vrij liggende busbaan aan op de Binckhorstlaan. Op die plek willen we op termijn een lightrail bouwen die uiteindelijk van Scheveningen naar Delft moet lopen.’  Een lightrail houdt het midden tussen een tram en een trein. Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer zijn al per lightrail verbonden. Ook de spoorlijn Rotterdam-Hoek van Holland wordt omgebouwd tot lightrail.

Lightrail-verbinding in Den Haag. Beeld ANP

Wethouder Van Asten verwacht ook geld voor het openbaar vervoer te krijgen van projectontwikkelaars die in Den Haag huizen gaan bouwen. ‘Zij hoeven minder parkeerplaatsen te bouwen, maar we verwachten wel dat ze mee investeren in het ov.’  Die les heeft hij geleerd van een werkbezoek aan de Duitse stad Düsseldorf.

Gelderland

In Gelderland wordt het verkeersknelpunt A1/A30 bij Barneveld aangepakt. Hierdoor zal de bereikbaarheid van dit economisch belangrijke gebied in Gelderland verbeteren. Ook gaat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek doen naar maatregelen voor de A28 tussen Amersfoort en Hoogeveen. Hetzelfde geldt voor de congestie op de A50 tussen Nijmegen en Oss en de A12 tussen Gouda en Utrecht.

Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/half-miljard-euro-voor-aanpak-fileknelpunten-rond-rotterdam-en-den-haag~b3850111/

Meer informatie

Stephan van der Steen

Adviseur Civiele Techniek

Job alert

Automatisch op de hoogte van onze vacatures? Schrijf je in voor de job alert

Video

ViS-excursie Antwerpen

Video

ViS-zomerevent 2024 bij het wantijpaviljoen

Marc Wilborts

Regievoerder

ViS is een fijne club om voor te werken. De mensen die er werken zijn betrokken bij elkaars werkveld. Dit uit zich met name tijdens de verschillende i… Lees meer

Gerrit Hofland

Rioolbeheerder

Mensen staan bij jullie voorop en jullie doen alles om de werknemers tevreden te houden, ik heb dat wel anders gezien bij andere bureaus. Om nog maar… Lees meer

Rien van der Knaap

Strateeg Mobiliteit

Ik vind het te prijzen hoe alles geregeld is. De samenwerking loopt soepel en het contact met mijn Adviseur bij ViS is prettig. De uitstapjes tot slot… Lees meer

Sjoerd Wolbertus

Senior Stedenbouwkundige

Ik vind ViS Detachering toegankelijk en persoonlijk, dat past bij mij. Het enthousiasme van Didier vind ik mooi, zoals bij het organiseren van de excu… Lees meer

Chris Eggink

Toezichthouder Wegen

Ik ben heel blij met de hulp die Jolijn gaf. Ze luisterde naar mijn wensen en ik had echt het gevoel dat ze haar best voor mij deed. En met een mooi r… Lees meer

Tinka Griffioen

Junior Verkeerskundige

ViS Detachering is vanaf het begin heel betrokken geweest, en dat geldt zeker ook voor Jolijn. Ze is meer dan alleen een tussenpersoon die een vinkje… Lees meer

Barry Lourier

Directievoerder Onderhoudswerken

Het gevoel dat je niet zomaar ergens wordt neergezet maar op een plek die bij je past geeft een goed gevoel. Het zijn de kleine dingetjes zoals kaartj… Lees meer

Kees Opstal

Projecteleider Civiele Techniek

Ik heb twee Kennissessies bijgewoond over duurzaamheid en projectmatig werken. Dat zijn bijzonder leuke samenkomsten waar ik mijn kennis verder kan ui… Lees meer

Sjak Franken

Projecteleider Civiele Techniek

Bij vragen of anderzins wordt er snel gereageerd. Bij ViS Detachering is er altijd veel aandacht voor de persoon. De kennismomenten, die geregeld op k… Lees meer

Jeffrey de la Mar

Adviseur Brandveiligheid

Het contact verliep heel fijn. Bovendien was het prettig dat er mee werd gedacht over mijn wensen en uitdagingen die ik binnen mijn vakgebied ervaar.… Lees meer

Cees den Boer

Toezichthouder Kabels en Leidingen

Het contact met Stephan is nog steeds erg goed, met iedereen op kantoor trouwens ook. Omdat ik altijd buiten loop, kom ik eigenlijk nooit langs op het… Lees meer

Louis Nelissen

Adviseur Verkeerskunde

Ik was op zoek naar een rol in de verkeerskunde en diverse partijen namen contact op, maar alleen bij Jolijn van ViS voelde het direct warm en open. É… Lees meer