Nieuws over ViS

De opkomst van distributiecentra

ViS medewerkers werken bij diverse opdrachtgevers aan uiteenlopende projecten. We geven graag een kijkje in de verschillende projecten waar zij aan werken. Dit keer vertellen we meer over distributiecentra die Martèl Kanters bij opdrachtgever Quadrant Ingenieurs heeft ontworpen.

Ontstaan distributiecentra (“smartlogs”)

De economie trekt aan en dat is te merken in bouwend Nederland. Op diverse plaatsen in het land verschijnen enorme opslagruimten en hallen. Deze distributiecentra worden ook wel smartlogs genoemd, wat is afgeleid van de woorden “smart” en “logistics”. Deze naam benadrukt de nieuwe manier van goederen opslaan en distribueren: slim opslaan. Bijna alles wat in de winkel of via webshops wordt aangeboden, wordt gedurende de reis van de fabrikant naar de klant tussentijds opgeslagen. Dit gebeurt soms met tientallen, maar ook ook met duizenden producten tegelijk. Dit vraagt om enorme opslagruimten.

kwaliteit en veiligheid van het ontwerp van smartlogs

Het bouwen van een grote hal waar diverse spullen in worden opslagen, is niet zo’n grote opgave. Het bouwen van een hal die langdurig de kwaliteit van een goede en veilige opslag kan garanderen, brengt wel wat uitdagingen met zich mee. Het kunnen garanderen van deze kwaliteit begint met de locatie en de ligging van het distributiecentrum. We kijken naar het voorbeeld van de nieuw te ontwikkelen smartlog in Bergen op Zoom. De ligging van het te bouwen distributiecentrum is strategisch gelegen tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam aan het ScheldeRijnkanaal. Het bedrijventerrein heeft uitstekende logistieke mogelijkheden door de aanwezigheid van binnenvaarthavens en de directe aansluiting op nabije rijkswegen.

specifieke eisen van distributiecentra

Een smartlog bestaat niet alleen maar uit een opslagruimte. Bij het ontwerp dient er rekening gehouden te worden met diverse andere zaken. Een bijbehorend modern kantoor met vergaderruimten en sanitaire voorzieningen mag natuurlijk niet ontbreken. Daarnaast wordt er zorgvuldig nagedacht over de waterafvoer en de openbare weg om het distributiecentrum.

Waterafvoersystemen

Enorme stalen portalen en liggers vormen samen een skelet dat overgaat in de muren en het dak. Vooral het ontwerp van het dak is voor adviesbureaus een uitdaging. Er moet berekend worden hoeveel regenwater er tijdens een flinke regenbui afgevoerd dient te worden. Dit gebeurt via een vacuüm Pluviasysteem. Dit systeem is in staat om in een korte tijd heel veel water af te voeren. Het voordeel hiervan is dat er minder afvoerleidingen en dakdoorvoeren nodig zijn.

Schoon water en regenwater

Het schone water gaat via inwendige afvoeren richting ontlastputten. Deze ontlastputten zijn geplaatst op diverse locaties direct naast de hal. Daarnaast zijn ze aangesloten op een riool wat rechtstreeks mag lozen op open water. In tegenstelling tot het schone water, belandt het regenwater via de verhardingen in een riool. Het eerste aanbod van vuil water vanaf de verhardingen, ook wel “first flush” genoemd, wordt via een pompput voor een bepaalde tijd weggepompt. Hierna stopt de pomp en vult het riool zich totdat het water via een overstort geloosd zal worden op open water.

Sprinklerinstallatie

Onder het dak aan de binnenzijde van de hal is een regenwoud aan sprinklers gemonteerd. De aanwezigheid van deze sprinklers is vaak verplicht wanneer er gevaarlijke stoffen worden opgeslagen in een grote loods. Het water voor deze sprinklerinstallatie komt uit een enorme tank welke vaak is geïntegreerd in een hoek van de hal.

Verharding

Verhardingen hebben het zwaar te verduren rondom een smartlog. Vanaf de openbare weg draaien enorme vrachtwagens het terrein op waarbij de banden zich letterlijk over de verharding in bochten wringen. Het uitvoeren van de rijbaan in asfalt is vrij kostbaar. Daarnaast zullen de voornamelijk de bochten van de weg snel kapot worden gereden, met flinke onderhoudskosten als gevolg. Om deze reden worden de wegen gemaakt van betonnen H-stenen die in elkaar grijpen. Deze constructie biedt goede weerstand tegen de grote bandenkrachten. Deze stenen zijn goedkoop in de aanschaf en makkelijk te vervangen.

de sleutel tot succes bij het ontwerpen van een distributiecentrum

Het ontwerpen van de inrichting rondom de smartlog is een samenspel van functionaliteit, materialisatie en het speels omgaan met de vaak beperkte ruimte. Aan de voorzijde van de smartlog wordt de meeste ruimte opgeslokt door vrachtwagens. Deze vrachtwagens hebben de ruimte nodig voor het komen en gaan en het achteruit inparkeren via de laadkuilen naar de laaddocks. De ruimte tussen de laadkuilen wordt zo efficiënt mogelijk ingedeeld met parkeervakken voor personenauto’s voor personeel en klanten. Soms is er ook ruimte voor groenvoorzieningen, maar ook dan is het vaak zoeken naar ruimte tussen alle rioolbuizen, mantelbuizen, kabels en leidingen. De smartlogs verschillen in opzet niet zo veel van elkaar. De ruimte eromheen maakt echter dat geen enkel ontwerpplan hetzelfde is. Dit maakt het ontwerp tot een geweldige uitdaging!

meer weten?

Geïnteresseerd geraakt in onze projecten? Eerder schreven wij artikelen over onze bijdrage aan bijvoorbeeld het logistiek park Dordtse Kil IV en het Project Houthaven in Amsterdam. Op onze pagina opdrachtgevers vind je al onze opdrachtgevers. Neem ook eens een kijkje op onze vacaturepagina voor interessante vacatures.

Meer informatie

Didier Vorselaars

Adviseur Bouwkunde

Job alert

Automatisch op de hoogte van onze vacatures? Schrijf je in voor de job alert

Video

InfraTech 2025

Video

ViS-nieuwjaarsevent 2025

Willem Jakobs

Landschapsarchitect

Ik zocht naar een nieuwe uitdaging voor een paar dagen per week. Via internet ontdekte ik ViS en al snel sprak ik met Didier in Utrecht. Hij bood me e… Lees meer

Ziv Amit

Projectmanager

Ziv Amit is werkzaam als Projectmanager bij de gemeente Den Haag. Hij staat aan het roer van het project 4BB. Dit project richt zich op de renovatie v… Lees meer

Marc Wilborts

Regievoerder

ViS is een fijne club om voor te werken. De mensen die er werken zijn betrokken bij elkaars werkveld. Dit uit zich met name tijdens de verschillende i… Lees meer

Gerrit Hofland

Rioolbeheerder

Mensen staan bij jullie voorop en jullie doen alles om de werknemers tevreden te houden, ik heb dat wel anders gezien bij andere bureaus. Om nog maar… Lees meer

Rien van der Knaap

Strateeg Mobiliteit

Ik vind het te prijzen hoe alles geregeld is. De samenwerking loopt soepel en het contact met mijn Adviseur bij ViS is prettig. De uitstapjes tot slot… Lees meer

Sjoerd Wolbertus

Senior Stedenbouwkundige

Ik vind ViS Detachering toegankelijk en persoonlijk, dat past bij mij. Het enthousiasme van Didier vind ik mooi, zoals bij het organiseren van de excu… Lees meer

Chris Eggink

Toezichthouder Wegen

Ik ben heel blij met de hulp die Jolijn gaf. Ze luisterde naar mijn wensen en ik had echt het gevoel dat ze haar best voor mij deed. En met een mooi r… Lees meer

Tinka Griffioen

Junior Verkeerskundige

ViS Detachering is vanaf het begin heel betrokken geweest, en dat geldt zeker ook voor Jolijn. Ze is meer dan alleen een tussenpersoon die een vinkje… Lees meer

Barry Lourier

Directievoerder Onderhoudswerken

Het gevoel dat je niet zomaar ergens wordt neergezet maar op een plek die bij je past geeft een goed gevoel. Het zijn de kleine dingetjes zoals kaartj… Lees meer

Kees Opstal

Projecteleider Civiele Techniek

Ik heb twee Kennissessies bijgewoond over duurzaamheid en projectmatig werken. Dat zijn bijzonder leuke samenkomsten waar ik mijn kennis verder kan ui… Lees meer

Sjak Franken

Projecteleider Civiele Techniek

Bij vragen of anderzins wordt er snel gereageerd. Bij ViS Detachering is er altijd veel aandacht voor de persoon. De kennismomenten, die geregeld op k… Lees meer

Jeffrey de la Mar

Adviseur Brandveiligheid

Het contact verliep heel fijn. Bovendien was het prettig dat er mee werd gedacht over mijn wensen en uitdagingen die ik binnen mijn vakgebied ervaar.… Lees meer