Actualiteiten

‘Bruggen hebben dringend onderhoud nodig’

20% van de betonnen bruggen en viaducten in Nederland heeft dringend onderhoud nodig, zo schreef Dagblad De Pers al in 2011. Onlangs waarschuwde ook de VROM-Inspectie dat ‘de aandacht voor constructieve veiligheid nogal eens tekort schiet’, zo stond in juni 2013 te lezen in GWW Totaal, het vakblad voor grond-, weg- en waterbouw.

Betonschade

De Pers baseerde zich in 2011 op vijf onderzoeksrapporten die werden gemaakt in opdracht van de VROM-Inspectie. Nederland telt zo’n 40.000 bruggen en viaducten, voor het merendeel gemaakt van beton. De meeste betonnen bruggen en viaducten stammen uit het tijdvak 1960-1980. Uit onderzoek blijkt dat na 40 jaar 5 procent betonschade heeft opgelopen. Na zeventig jaar is dat al 50 procent.

Corrosie

Het meest voorkomende euvel is corrosie van de bewapening door chloride. Vooral bij opleggingen onder lekkende voegen zijn de gevolgen daarvan zeer ernstig.

Volgens onder andere TNO heeft een traditionele betonreparatie een gemiddelde levensduur van slechts 10 jaar. Door kathodische bescherming – een methode van corrosiebestrijding gebaseerd op potentiaalverlaging – kan een bouwwerk weer 25 jaar mee.

Voorspelling reparaties bruggen

TNO deed een voorspelling van het aantal reparaties die in de nabije toekomst nodig zijn. Het onderzoeksinstituut baseerde zich daarbij op verdelingen van bouwjaren en de verwachting van schade. In 2012 ging het om 300 tot 500 bruggen waaraan ‘stevig onderhoud’ nodig is. In 2024 zou dat aantal zijn verdubbeld en in 2040 verviervoudigd. Het gaat dan om 1080 tot 2100 bruggen en viaducten.

Bronnen:
GWW Totaal, juni 2013
Dagblad De Pers, 25 juli 2011

Meer informatie

Stephan van der Steen

Adviseur Civiele Techniek

Job alert

Automatisch op de hoogte van onze vacatures? Schrijf je in voor de job alert

Video

ViS-nieuwjaarsevent bij SnowWorld Zoetermeer

Video

ViS-excursie Parijs | 13 mei 2023 – Video

Sjoerd Wolbertus

Senior Stedenbouwkundige

Ik vind ViS Detachering toegankelijk en persoonlijk, dat past bij mij. Het enthousiasme van Didier vind ik mooi, zoals bij het organiseren van de excu… Lees meer

Chris Eggink

Toezichthouder Wegen

Ik ben heel blij met de hulp die Jolijn gaf. Ze luisterde naar mijn wensen en ik had echt het gevoel dat ze haar best voor mij deed. En met een mooi r… Lees meer

Tinka Griffioen

Junior Verkeerskundige

ViS Detachering is vanaf het begin heel betrokken geweest, en dat geldt zeker ook voor Jolijn. Ze is meer dan alleen een tussenpersoon die een vinkje… Lees meer

Barry Lourier

Directievoerder Onderhoudswerken

Het gevoel dat je niet zomaar ergens wordt neergezet maar op een plek die bij je past geeft een goed gevoel. Het zijn de kleine dingetjes zoals kaartj… Lees meer

Kees Opstal

Projecteleider Civiele Techniek

Ik heb twee Kennissessies bijgewoond over duurzaamheid en projectmatig werken. Dat zijn bijzonder leuke samenkomsten waar ik mijn kennis verder kan ui… Lees meer

Sjak Franken

Projecteleider Civiele Techniek

Bij vragen of anderzins wordt er snel gereageerd. Bij ViS Detachering is er altijd veel aandacht voor de persoon. De kennismomenten, die geregeld op k… Lees meer

Jeffrey de la Mar

Adviseur Brandveiligheid

Het contact verliep heel fijn. Bovendien was het prettig dat er mee werd gedacht over mijn wensen en uitdagingen die ik binnen mijn vakgebied ervaar.… Lees meer

Cees den Boer

Toezichthouder Kabels en Leidingen

Het contact met Stephan is nog steeds erg goed, met iedereen op kantoor trouwens ook. Omdat ik altijd buiten loop, kom ik eigenlijk nooit langs op het… Lees meer

Louis Nelissen

Adviseur Verkeerskunde

Ik was op zoek naar een rol in de verkeerskunde en diverse partijen namen contact op, maar alleen bij Jolijn van ViS voelde het direct warm en open. É… Lees meer

Denis Walraven

Projectmanager Uitbreiding Hoogspanningsstations

Ik ben echt samen met Stephan op zoek gegaan naar een opdracht die bij mij past in de richting van duurzaamheid en energietransitie. Door de goede con… Lees meer

Tom Keek

Projectleider Omgevingsvisie bij de Gemeente Bernheze

Ik vond het eerste contact erg prettig, rustig en niet opdringerig. Hierdoor had ik direct een goede eerste indruk. Ik had nog niet eerder via een bur… Lees meer

Jean de Vries

Projectleider Civiele Techniek

De toewijding waar het detacheringsbureau bekend om staat, vind je niet alleen bij de oprichters Gijs en Pieter-Bas zelf, maar zeker ook bij de andere… Lees meer