Ongezouten ViS-meningen

ViS-professional Peter Vreeven vertelt: project Circulair Bedrijvenpark Ambachtsezoom

Sinds juli 2019 is Peter Vreeven via ViS Detachering werkzaam als Senior Projectleider bij onze opdrachtgever Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD). Op dit moment werkt Peter aan verschillende projecten voor het IBD. Eén van deze projecten is het Circulair Bedrijvenpark Ambachtsezoom aan de A16 bij Hendrik-Ido-Ambacht. Een bedrijventerrein dat niet alleen het eerste echte circulaire bedrijvenpark van Nederland wordt, maar ook het mooiste bedrijventerrein van de regio moet worden door de inrichting met veel water en groen.

Voorbelasting Bedrijvenpark Ambachtsezoom

Tot voor kort bestond het 22 hectare terrein uit weilanden met veel slootjes, een typerend Hollands polderlandschap. Inmiddels is het ontwerp klaar en wordt er hard gewerkt om een energieneutraal en circulair bedrijventerrein te bewerkstelligen. Behalve een paar koeien stond er voorheen verder weinig belasting op de veen- en kleigrond. Peter heeft als eis meegekregen dat de grond in 30 jaar tijd niet meer dan 10 cm mag zakken: “Volgens onze berekening zou het land in de huidige situatie 60 cm zakken in 30 jaar. Om dit te voorkomen zijn we de wegen gaan voorbelasten.”, aldus Peter.

De eerste fase van het voorbelasten van de wegen is inmiddels klaar. Het afgelopen half jaar is er op de helft van het terrein 3,5 meter zand gestort op de plekken waar de toekomstige rijbanen gaan komen. Peter: “Onder het aangebrachte zand zijn een stuk of 20 platen aangelegd met horizontale buizen, in vaktermen heten dit zakbakens, waardoor de verzakking gemeten kan worden. Tevens hebben we horizontale drainage aangebracht door om de 30 a 40 cm een soort kous aan te brengen op een bepaalde diepte. Door het aanbrengen van de bovenbelasting, halen we geforceerd het water en de waterspanning uit de grond, waardoor de grond sneller kan zakken. Na inmiddels zes maanden is de grond 80 cm gezakt! Het zand van deze eerste fase wordt nu gebruikt voor de tweede fase: de andere helft van het terrein.”

Waterpeil

Een andere uitdaging in het project Bedrijvenpark Ambachtsezoom is het waterpeil. Dit gebied kent namelijk drie peilgebieden met alledrie een ander waterpeil. Een redelijk unieke situatie, waardoor het verkrijgen van een watervergunning erg ingewikkeld was. Peter: “Er moest een systeem bedacht worden om de peilgebieden op dezelfde hoogte te houden. Ook moeten er waterpartijen worden aangemaakt voor de berging van het water. De oplossing is om stuwtjes aan te gaan brengen en de slootjes in waterpartijen te laten overlopen. Voor deze watercompensatie vijver moeten er wel veel kabels worden omgelegd.”

Duurzame materialen

In de grond op het terrein is veel puin, zoals beton en baksteen naar boven gekomen. Dit puin wordt uit de grond gehaald, gezeefd en gesorteerd. Peter: “We hebben een mobiele puinbreker ingehuurd om het puin te breken, bruikbaar te maken en onder certificaat een nieuwe bouwstof van te maken. Het verwerkte puin gaan we gebruiken voor de wegen.”

Bij alle materialen die ze gaan gebruiken wordt naar de meest duurzame oplossing gekeken: “Zo gaan we bijvoorbeeld Olivijn gebruiken. Olivijn is een veel voorkomend mineraal, dat door een reactie met water CO2 opneemt. De wandelpaden in het bedrijvenpark zullen van stenen zijn gemaakt waar Olivijn in is verwerkt. Tevens zullen we lage temperatuur asfalt gaan toepassen. Deze manier van asfalt verwerken kost minder energie en is daardoor een stuk duurzamer.”, vertelt Peter.

Een ander voorbeeld van een duurzaam materiaal dat wordt toegepast bij de bouw van het Bedrijvenpark Ambachtsezoom zijn biobased betontegels. Biobased betontegels worden op een duurzame manier geproduceerd door het hergebruik van reststoffen zoals betonpuingranulaat en miscanthus, oftewel olifantsgras. Dit is een grassoort die onder andere wordt geteeld in de directe omgeving van Schiphol (om ganzen op een diervriendelijke manier te weren van de start- en landingsbanen). Olifantsgras neemt tijdens de groei CO2 op uit de lucht en verwerkt deze in de stengel. Door hier tegels van te maken wordt de opgenomen CO2 voor langere tijd in het beton vastgelegd.

Afweergeschut oorlog

Niet alleen wordt er duurzaam omgegaan met het land en de materialen, ook een afweergeschut uit de 2e Wereldoorlog zal worden bewaard. Peter: “Precies op een perceel waar een bedrijf komt te staan, hebben we een afweergeschut op een betonnen plaat uit de oorlog gevonden. De wens is om dit te bewaren als een soort monument. We gaan een 400 tons telekraan inhuren om het 25 meter te verplaatsen.”

Creativiteit

Peter ervaart al deze bovengenoemde uitdagingen als een van de leukste dingen van zijn werk. “De creativiteit, die nodig is om om te gaan met zaken die niet van te voren ingecalculeerd zijn, maakt dit werk juist zo leuk en afwisselend. Het verloopt niet vlekkeloos en het zoeken naar oplossingen geeft mij voldoening. Zo leer ik nog steeds nieuwe dingen. Een ander leuk aspect aan dit werk is dat ik in contact sta met veel verschillende mensen”, aldus Peter. Momenteel is Peter bezig met het bestek en de tekeningen voor het bouw- en woonrijp maken. De planning is dat de eerste bouwers aan het einde van het jaar gaan beginnen.

Peter & ViS

Peter is erg blij met deze opdracht bij het IBD en ook met ViS. Peter: “ViS is een stuk persoonlijker dan de meeste andere detacheringsbureaus en dat vind ik prettig.”

Wil jij net zoals Peter op zoek gaan naar creatieve oplossingen? Bekijk onze vacatures en neem contact op met één van onze adviseurs.

Job alert

Automatisch op de hoogte van onze vacatures? Schrijf je in voor de job alert

Video

ViS-nieuwjaarsevent bij SnowWorld Zoetermeer

Video

ViS-excursie Parijs | 13 mei 2023 – Video

Gerrit Hofland

Rioolbeheerder

Mensen staan bij jullie voorop en jullie doen alles om de werknemers tevreden te houden, ik heb dat wel anders gezien bij andere bureaus. Om nog maar… Lees meer

Rien van der Knaap

Strateeg Mobiliteit

Ik vind het te prijzen hoe alles geregeld is. De samenwerking loopt soepel en het contact met mijn Adviseur bij ViS is prettig. De uitstapjes tot slot… Lees meer

Sjoerd Wolbertus

Senior Stedenbouwkundige

Ik vind ViS Detachering toegankelijk en persoonlijk, dat past bij mij. Het enthousiasme van Didier vind ik mooi, zoals bij het organiseren van de excu… Lees meer

Chris Eggink

Toezichthouder Wegen

Ik ben heel blij met de hulp die Jolijn gaf. Ze luisterde naar mijn wensen en ik had echt het gevoel dat ze haar best voor mij deed. En met een mooi r… Lees meer

Tinka Griffioen

Junior Verkeerskundige

ViS Detachering is vanaf het begin heel betrokken geweest, en dat geldt zeker ook voor Jolijn. Ze is meer dan alleen een tussenpersoon die een vinkje… Lees meer

Barry Lourier

Directievoerder Onderhoudswerken

Het gevoel dat je niet zomaar ergens wordt neergezet maar op een plek die bij je past geeft een goed gevoel. Het zijn de kleine dingetjes zoals kaartj… Lees meer

Kees Opstal

Projecteleider Civiele Techniek

Ik heb twee Kennissessies bijgewoond over duurzaamheid en projectmatig werken. Dat zijn bijzonder leuke samenkomsten waar ik mijn kennis verder kan ui… Lees meer

Sjak Franken

Projecteleider Civiele Techniek

Bij vragen of anderzins wordt er snel gereageerd. Bij ViS Detachering is er altijd veel aandacht voor de persoon. De kennismomenten, die geregeld op k… Lees meer

Jeffrey de la Mar

Adviseur Brandveiligheid

Het contact verliep heel fijn. Bovendien was het prettig dat er mee werd gedacht over mijn wensen en uitdagingen die ik binnen mijn vakgebied ervaar.… Lees meer

Cees den Boer

Toezichthouder Kabels en Leidingen

Het contact met Stephan is nog steeds erg goed, met iedereen op kantoor trouwens ook. Omdat ik altijd buiten loop, kom ik eigenlijk nooit langs op het… Lees meer

Louis Nelissen

Adviseur Verkeerskunde

Ik was op zoek naar een rol in de verkeerskunde en diverse partijen namen contact op, maar alleen bij Jolijn van ViS voelde het direct warm en open. É… Lees meer

Denis Walraven

Projectmanager Uitbreiding Hoogspanningsstations

Ik ben echt samen met Stephan op zoek gegaan naar een opdracht die bij mij past in de richting van duurzaamheid en energietransitie. Door de goede con… Lees meer