Ongezouten ViS-meningen

ViS-professional Glenn Ruimwijk vertelt: Projectleider bij gemeente Capelle aan den IJssel

Per 1 februari 2019 is Glenn Ruimwijk aan de slag gegaan als Projectleider bij gemeente Capelle aan den IJssel.Per 1 februari 2019 is Glenn Ruimwijk – na eerder al gewerkt te hebben aan een aantal projecten via ViS Detachering – aan de slag gegaan als Projectleider bij gemeente Capelle aan den IJssel. Bij gemeente Capelle aan den IJssel heeft Glenn meerdere projecten onder zijn hoede. Echter, is er één project dat er wat Glenn betreft uitspringt: de riolering rondom het gemaal Schollevaar.

Bij de gemeente Capelle aan den IJssel worden de projecten integraal aangepakt. Bijvoorbeeld: indien een stuk bestrating gerenoveerd gaat worden, wordt dit eerst besproken met andere beheerders. Zo wordt er met elkaar gekeken wat er nog meer opgepakt moet worden op de desbetreffende plek, zoals riolering, vergroening, verlichting, speelplaatsen, etc.

Glenn houdt zich als Projectleider bezig met het gehele project van begin tot eind. Glenn: “Aan de start van een project stel ik samen met de opdrachtgever een projectinitiatie document op met de wensen van de opdrachtgever, het budget en de scope. Aan de hand daarvan maak ik het projectplan en gaan we budgetteren. Nadat dit document getekend is door de opdrachtgever en mijzelf, gaan we aan de slag met alle vooronderzoeken.” Glenn brengt de onderzoeken in kaart, vraagt offertes op bij uitvoerders en geeft opdracht voor het werk. Ondertussen gaan de werkvoorbereiders de tekeningen maken en worden de fasen met hen doorgelopen.

Project riolering rondom gemaal Schollevaar

Vorig jaar ontving de gemeente Capelle aan den IJssel meldingen over een vieze lucht rondom het gemaal Schollevaar. Uit onderzoek bleek dat zowel het gemaal als het aansluitende riool de oorzaak is van deze overlast. In 2018 is er een lek geweest en toen is gebleken uit een van de inspecties dat het verzamelriool verouderd is. In het verzamelriool komt het riool uit meerdere wijken samen, voordat het naar het gemaal gaat. Glenn: “In de jaren ’70 zijn hier stalen rioolbuizen aangebracht. Door de chemische reactie met het riool, gaat staal corroderen. De inspectie constateerde dat op sommige plekken de buizen alleen nog bijeen worden gehouden door de coating. De buizen worden vervangen door PE buizen.” Om het werk te kunnen uitvoeren, zijn er diverse vergunningen aangevraagd, zoals voor het kappen van bomen om bij de buizen te komen, maar ook een vergunning van ProRail, omdat het riool langs het spoor van ProRail loopt. Bij ProRail moest worden aangetoond dat het werk geen schade aan het spoor en aanwezig kunstwerk (spoorviaduct) zal brengen. Ook is er voor gekozen om onder twee doorgaande wegen te boren, dit om het overlast voor het verkeer te beperken.

Onvoorziene omstandigheden

Het vervangen van de buizen bleek geen gemakkelijke klus door meerdere onvoorziene omstandigheden. Eén van deze omstandigheden is dat er water de bouwput inliep: “En niet een beetje water, echt heel veel water! We hebben vijf pompen moeten inzetten om de bouwput van 25 meter droog te houden. De wijk Schollevaar heeft veel last van een hoge grondwaterstand. Tevens  is in de jaren ’80 de in de nabijheid van het project voorbelast met zandpalen onder de voorbelasting. Zandpalen kunnen door de kleilaag gaan, waardoor het water uit de onderste laag naar boven komt. Dat geeft nog meer wateroverlast.”, aldus Glenn.

Een andere uitdaging is de cctv mast, waarvan de leiding voor het spoor loopt bij station Schollevaar. Deze cctv mast moet communiceren met een andere mast 50 meter verder en is daardoor en door de vele bomen moeilijk te verplaatsen. De oplossing is om de stroom er tijdelijk af te halen en deze aanvraag ligt bij Stedin. Echter, de wachttijd bij de betreffende afdeling van Stedin is 12-16 weken. Om niet teveel vertraging op te lopen is er om de leiding heen gewerkt.

Als laatste voorbeeld is er tijdens de uitvoering van dit project vervuiling geconstateerd dat gesaneerd moest worden en vervangen voor schone grond. Glenn ziet deze onvoorziene omstandigheden als een uitdaging. Glenn: “Het is een complex project, waar met zoveel verschillende aspecten rekening moet worden gehouden. Het maakt het werk erg divers. Zo moet je met oplossingen komen, meedenken met de mannen buiten, maar ook de communicatie met de bewoners regelen.

Het geeft mij veel voldoening als alles toch lukt, ondanks de onvoorziene werkzaamheden én we redelijk binnen het budget zijn gebleven.” Het project zal in maart 2021 afgerond worden.

Glenn en ViS

Glenn werkt als zzp-er voor ViS Detachering. Glenn: “Ik zie het als een groot voordeel dat ik door met ViS te werken geen acquisitie hoef te doen en dat het financieel goed geregeld is. Daarnaast is er bij ViS geen onderscheid in zzp-ers en medewerkers in dienst en wordt er veel georganiseerd om saamhorigheid te creëren.”

Job alert

Automatisch op de hoogte van onze vacatures? Schrijf je in voor de job alert

Video

ViS-excursie Antwerpen

Video

ViS-zomerevent 2024 bij het wantijpaviljoen

Willem Jakobs

Landschapsarchitect

Ik zocht naar een nieuwe uitdaging voor een paar dagen per week. Via internet ontdekte ik ViS en al snel sprak ik met Didier in Utrecht. Hij bood me e… Lees meer

Ziv Amit

Projectmanager

Ziv Amit is werkzaam als Projectmanager bij de gemeente Den Haag. Hij staat aan het roer van het project 4BB. Dit project richt zich op de renovatie v… Lees meer

Marc Wilborts

Regievoerder

ViS is een fijne club om voor te werken. De mensen die er werken zijn betrokken bij elkaars werkveld. Dit uit zich met name tijdens de verschillende i… Lees meer

Gerrit Hofland

Rioolbeheerder

Mensen staan bij jullie voorop en jullie doen alles om de werknemers tevreden te houden, ik heb dat wel anders gezien bij andere bureaus. Om nog maar… Lees meer

Rien van der Knaap

Strateeg Mobiliteit

Ik vind het te prijzen hoe alles geregeld is. De samenwerking loopt soepel en het contact met mijn Adviseur bij ViS is prettig. De uitstapjes tot slot… Lees meer

Sjoerd Wolbertus

Senior Stedenbouwkundige

Ik vind ViS Detachering toegankelijk en persoonlijk, dat past bij mij. Het enthousiasme van Didier vind ik mooi, zoals bij het organiseren van de excu… Lees meer

Chris Eggink

Toezichthouder Wegen

Ik ben heel blij met de hulp die Jolijn gaf. Ze luisterde naar mijn wensen en ik had echt het gevoel dat ze haar best voor mij deed. En met een mooi r… Lees meer

Tinka Griffioen

Junior Verkeerskundige

ViS Detachering is vanaf het begin heel betrokken geweest, en dat geldt zeker ook voor Jolijn. Ze is meer dan alleen een tussenpersoon die een vinkje… Lees meer

Barry Lourier

Directievoerder Onderhoudswerken

Het gevoel dat je niet zomaar ergens wordt neergezet maar op een plek die bij je past geeft een goed gevoel. Het zijn de kleine dingetjes zoals kaartj… Lees meer

Kees Opstal

Projecteleider Civiele Techniek

Ik heb twee Kennissessies bijgewoond over duurzaamheid en projectmatig werken. Dat zijn bijzonder leuke samenkomsten waar ik mijn kennis verder kan ui… Lees meer

Sjak Franken

Projecteleider Civiele Techniek

Bij vragen of anderzins wordt er snel gereageerd. Bij ViS Detachering is er altijd veel aandacht voor de persoon. De kennismomenten, die geregeld op k… Lees meer

Jeffrey de la Mar

Adviseur Brandveiligheid

Het contact verliep heel fijn. Bovendien was het prettig dat er mee werd gedacht over mijn wensen en uitdagingen die ik binnen mijn vakgebied ervaar.… Lees meer