Actualiteiten

Opvallende actie van ViSser Armin Hofman

Onlangs werd Armin Hofman geïnterviewd over een opvallende actie tijdens het Leids ontzet. Armin is ruim 1,5 jaar werkzaam via ViS Detachering als Directievoerder bij Gemeente Leiden. Verhalenvanger Bart van der Kamp interviewde hem en schreef hier het volgende artikel over:

Leids ontzet zonder Zweefmolen? Dankzij ViSser Armin Hofman toch mogelijk!

Verhalenvanger Bart van der Kamp in gesprek met Armin Hofman

Iedereen heeft hem gezien met Leids ontzet. De paal van 80 meter hoog, het witte gevaarte met al die stoeltjes eraan. Velen hebben er een adembenemend, adrenaline verhogend ritje in gemaakt van 3 minuten. Around the World, de grote zweefmolen die tijdens de kermis van 2 en 3 oktober imponerend boven de stad uit torende. Het had weinig gescheeld of er was helemaal niet gedraaid, genoten, gezweet en gezweefd. Even leek het erop dat de blikvanger van onze mooie kermis twee dagen lang stil zou staan vanwege veiligheidsrisico’s. Dankzij de inventieve inbreng van onze collega Armin Hofman liep het gelukkig anders… Ik spreek hem op een vrijdagmorgen in de baristabar op de 6e etage van het stationsplein 107.

Te zwaar?

Zwarte Nikeschoenen aan, spijkerbroek en zalmkleurig T-shirt met opdruk “Have a Nike day”. Een glunderende lach. Een bevlogen collega, 47 jaar, uit Rotterdam, zacht pratend, maar vol energie en vooral met hart voor de stad, dat blijkt al snel. Tja, wat was er nou aan de hand met die attractie, vraag ik. En Armin steekt van wal: “Die attractie staat er natuurlijk al jaren. Dit jaar waren de omstandigheden echter wel anders. Around the World was nu hoger en zwaarder dan voorgaande jaren. Daarbij kwam dat deze attractie vlak naast de nieuwe ondergrondse parkeergarage Lammermarkt opgebouwd was. Op zich geen probleem, alleen was niet helemaal bekend welk gewicht de ondergrond kon dragen. Daar waren geen metingen en berekeningen naar verricht. Het was dus onbekend of de “Around the World” te zwaar was voor de ondergrond. Vorig jaar was dat geen enkel probleem omdat de zweefmolen toen lichter was. Het gevaarte had toen 4 stempels, dat zijn de poten waar de attractie op rust. Nu waren dat er 6.”

Bij twijfel, niet doen?

“Risico is natuurlijk dat een of meerdere stempels gaan verzakken, of dat door een harde windkracht het hele gevaarte omvalt. Rampzalig natuurlijk en dat mag nooit gebeuren. Maar ja, hoe weet je of zoiets gaat gebeuren als er geen metingen beschikbaar zijn van de maximale druk die de grond aankan? En waarom komt dit nu pas aan het licht? Straks gaat de kermis open, en moet de zweefmolen dicht blijven omdat we niet zeker weten of de attractie niet te zwaar is. Wat voor verhaal is dat naar buiten toe? Dan slaan we ook een flater. Wat moeten al die bezoekers van de kermis dan wel niet denken? Toch is het adagium vaak: bij twijfel, niet doen”, stelt Armin.

Twee vliegen

En wat ook vaak zo is, soms zijn oplossingen heel simpel. Armin kwam met het eenvoudige, maar slimme idee om zelf metingen te gaan doen. Als er geen gegevens over maximale belasting van de grond beschikbaar zijn, dan gaan we toch een wijze bedenken om zelf meten? Noem het eenvoudig, makkelijk of simpel. Zijn ingeving was een schot in de roos.  Hiermee werden twee vliegen in een klap geslagen. De attractie kan gewoon draaien en we weten gelijk of de ondergrond het gewicht kan dragen. Vanwege de rol als directievoerder op de aanleg van het Lammermarktplein had Armin het volste vertrouwen in de verhardingsconstructie en de onderbouw daarvan. Het was dus geen gok voor hem maar het vertrouwen erin dat de aanleg van het Lammermarktplein goed is uitgevoerd.

Meten

Hoe gaat dat dan in zijn werk, dat meten? Armin legt het me uit: “ Het is echt niet moeilijk. Met een roterende laser met een hoge nauwkeurigheid meten we vanaf een vast punt, ongeveer 20 meter van de attractie vandaan. Dat doen we bij elke stempel. Dan weten we de basishoogte. En elk uur voeren we die meting weer uit. Dan zien we direct of er sprake is van verzakking en dat alles nog steeds stevig op zijn plek staat.”

En zo geschiedde. Vooraf werd een marge afgesproken van 1 cm. Mocht uit metingen blijken dat er meer dan 1 cm verschil zou zitten in de metingen, zou de attractie direct worden stilgelegd. Het bleek gelukkig niet nodig. De grootste afwijking die bij al die metingen gemeten werd was 5 mm. Dit was geen verzakking maar een afwijking van de metingen. Natuurlijk had Armin veel contact met de kermisexploitant. Heb je zelf ook nog in de zweefmolen gezeten wil ik weten. De pretoogjes lichten op en er verschijnt een glundering op zijn gezicht: “Jazeker, twee keer, een keer ‘s avonds en een keer overdag”.

Groot succes

Alle hulde dus voor Armin en het team Stadsingenieurs. Hij heeft alle metingen zelf verricht. Best nog een aardige klus. 6 poten meten, ben je toch al gauw zo’n 25 minuten mee bezig. Dan even rust en weer opnieuw. En dat van opening van de kermis, tot sluiting. Ik kan het niet anders samenvatten dan ontzettend plichtsgetrouw als je je zo inzet voor de stad. Het mooie is, niemand heeft er iets van gemerkt. De kermis was weer een groot succes. En voor de kermisbezoeker, of die nu wel of niet uit Leiden komt, daar doen we het voor, merkt Armin op.

Gewoon mijn werk goed doen

Hoe kijk je nu terug op de kermis? Armin valt even stil en dan klinkt het nuchter “Ach, ik heb gewoon geprobeerd om mijn werk goed te doen”. Als medewerker van Stadsingenieurs Leiden ben je er voor de stad. En ik ben niet van een negen tot vijf mentaliteit, ik heb hart voor de stad en dat hart klopt ook na vijven door. Het zou toch echt een aanfluiting zijn geweest als de attractie deze kermis stil had gestaan? Ik kwam gewoon met een idee en dat bleek te werken. Natuurlijk zijn er wel leerpunten voor volgend jaar. Dan moeten er bepaalde zaken anders en soepeler lopen. Ken je de zes werkprincipes van de gemeente Leiden vraag ik hem? “Nee”, antwoord Armin. ”Ik weet ze ook niet uit mijn hoofd. Eigenaarschap tonen is een van die principes. Die ken ik wel.”

En dat principe is zeker van toepassing op de manier van werken en denken van Armin.

Job alert

Automatisch op de hoogte van onze vacatures? Schrijf je in voor de job alert

Video

ViS-nieuwjaarsevent bij SnowWorld Zoetermeer

Video

ViS-excursie Parijs | 13 mei 2023 – Video

Gerrit Hofland

Rioolbeheerder

Mensen staan bij jullie voorop en jullie doen alles om de werknemers tevreden te houden, ik heb dat wel anders gezien bij andere bureaus. Om nog maar… Lees meer

Rien van der Knaap

Strateeg Mobiliteit

Ik vind het te prijzen hoe alles geregeld is. De samenwerking loopt soepel en het contact met mijn Adviseur bij ViS is prettig. De uitstapjes tot slot… Lees meer

Sjoerd Wolbertus

Senior Stedenbouwkundige

Ik vind ViS Detachering toegankelijk en persoonlijk, dat past bij mij. Het enthousiasme van Didier vind ik mooi, zoals bij het organiseren van de excu… Lees meer

Chris Eggink

Toezichthouder Wegen

Ik ben heel blij met de hulp die Jolijn gaf. Ze luisterde naar mijn wensen en ik had echt het gevoel dat ze haar best voor mij deed. En met een mooi r… Lees meer

Tinka Griffioen

Junior Verkeerskundige

ViS Detachering is vanaf het begin heel betrokken geweest, en dat geldt zeker ook voor Jolijn. Ze is meer dan alleen een tussenpersoon die een vinkje… Lees meer

Barry Lourier

Directievoerder Onderhoudswerken

Het gevoel dat je niet zomaar ergens wordt neergezet maar op een plek die bij je past geeft een goed gevoel. Het zijn de kleine dingetjes zoals kaartj… Lees meer

Kees Opstal

Projecteleider Civiele Techniek

Ik heb twee Kennissessies bijgewoond over duurzaamheid en projectmatig werken. Dat zijn bijzonder leuke samenkomsten waar ik mijn kennis verder kan ui… Lees meer

Sjak Franken

Projecteleider Civiele Techniek

Bij vragen of anderzins wordt er snel gereageerd. Bij ViS Detachering is er altijd veel aandacht voor de persoon. De kennismomenten, die geregeld op k… Lees meer

Jeffrey de la Mar

Adviseur Brandveiligheid

Het contact verliep heel fijn. Bovendien was het prettig dat er mee werd gedacht over mijn wensen en uitdagingen die ik binnen mijn vakgebied ervaar.… Lees meer

Cees den Boer

Toezichthouder Kabels en Leidingen

Het contact met Stephan is nog steeds erg goed, met iedereen op kantoor trouwens ook. Omdat ik altijd buiten loop, kom ik eigenlijk nooit langs op het… Lees meer

Louis Nelissen

Adviseur Verkeerskunde

Ik was op zoek naar een rol in de verkeerskunde en diverse partijen namen contact op, maar alleen bij Jolijn van ViS voelde het direct warm en open. É… Lees meer

Denis Walraven

Projectmanager Uitbreiding Hoogspanningsstations

Ik ben echt samen met Stephan op zoek gegaan naar een opdracht die bij mij past in de richting van duurzaamheid en energietransitie. Door de goede con… Lees meer