ViS professional Jean de Vries vertelt: Project de Prins Clausbrug Dordrecht

De Prins Clausbrug in Dordrecht, een nieuwe voetgangers- en fietserbrug over het Wantij, die de nieuwbouwwijk Stadswerven met de binnenstad van Dordrecht gaat verbinden. In opdracht van de gemeente Dordrecht wordt de brug gebouwd door de combinatie Dura Vermeer-Hillebrand. Het wordt een beweegbare brug met een opvallend ontwerp: aan onze collega Jean de Vries de uitdaging om deze brug conform contract te laten realiseren.

ViS professional Jean de Vries

In juni 2018 is Jean als sr. Projectingenieur aan de slag gegaan bij het Ingenieursbureau Drechtsteden en per 1 oktober 2018 is hij gestart als Contractmanager van de brug. Jean vertelt: “Naar aanleiding van een projectprijsvraag vanuit de gemeente Dordrecht heeft in 2014 Zuuk Architecten de brug ontworpen. Bij het ontwerp is rekening gehouden met onder andere de eis voor een onbeperkte doorvaarthoogte. Om die reden is gekozen voor een beweegbare constructie met een draaibare ballastmast. Deze draaibare ballastmast wordt 30 meter hoog en maakt van het openen en sluiten van de brug een waar schouwspel.”

Technische hoogstandjes

Jean heeft eerder in zijn carrière als Projectleider gewerkt bij de aanbouw en renovatie van diverse bruggen. Echter, het ontwerp van deze brug, het feit dat het een beweegbare brug wordt en dat hij als Contractmanager werkt, ziet Jean als een hele nieuwe uitdaging. “Mijn taak is om te zorgen dat de brug uiteindelijk wordt zoals hij is bedacht. Er komen bij dit project veel verschillende disciplines en componenten kijken. We werken met meerdere partijen samen en er worden allerlei technische hoogstandjes in de brug verwerkt. Dit alles bij elkaar maakt het een erg interessant project.”, aldus Jean.

Uitgangspunten

Op dit moment heeft Jean met de betrokken partijen de uitgangspunten vastgesteld, waarbij onder andere gekeken is naar de van toepassing zijnde NEN normen, de windbelasting, ontwerp aspecten en de machinerichtlijn. Door het toepassen van rekentechnieken zijn optimalisaties doorgevoerd met behoud van het architectonisch ontwerp. Binnenkort wordt het definitieve ontwerp ingediend. Jean gaat dan met zijn team, bestaande uit zes man, alle documenten toetsen: “Gezien de grote hoeveelheid documenten die we verwachten, hebben we het team inmiddels verdeeld in omgevingsmanagement, funderingstechnieken, remmingwerken, betonwerken, staalwerken en hydraulica en elektronica, zodat we straks weten wie welke documenten gaat toetsen.”

Spectaculaire montage

Jean kijkt nu al uit naar de montage straks op locatie: “De brug wordt in stukken bij de staalbouwer gemaakt en daarna vervoerd naar de locatie. Daar staat de veiligheid voorop en worden de stukken ter plaatse aan elkaar gemonteerd. Dat blijft altijd een spannend moment: past alles goed op elkaar? Ook wordt het een spektakel om te zien, dat ik niet wil missen.”

Gedeeld enthousiasme

Het enthousiasme van Jean en zijn team over de brug wordt gedeeld door de omwoners. De omgeving heeft positief gereageerd op de plannen voor de Prins Clausbrug: “Naast dat ze een prachtige brug krijgen, zal het centrum van Dordrecht voor de bewoners sneller te bereiken zijn. Het scheelt ze ongeveer 2 km omfietsen.”, aldus Jean. Jean verwacht dat de combinatie Dura Vermeer -Hillebrand eind 2019 kan starten met de realisatie van de brug om deze eind 2020 te kunnen opleveren.

Jean werkt inmiddels zeven jaar met veel plezier voor ViS Detachering en de Prins Clausbrug is zijn vierde project waar hij aan werkt via ViS Detachering. Zie jij dit soort uitdagende projecten ook wel zitten? Stuur ons je CV en dan nemen we binnenkort contact met je op.