ViS-professional Glenn Ruimwijk vertelt: Projectleider bij gemeente Capelle aan den IJssel

Per 1 februari 2019 is Glenn Ruimwijk – na eerder al gewerkt te hebben aan een aantal projecten via ViS Detachering – aan de slag gegaan als Projectleider bij gemeente Capelle aan den IJssel. Bij gemeente Capelle aan den IJssel heeft Glenn meerdere projecten onder zijn hoede. Echter, is er één project dat er wat Glenn betreft uitspringt: de riolering rondom het gemaal Schollevaar. 

Bij de gemeente Capelle aan den IJssel worden de projecten integraal aangepakt. Bijvoorbeeld: indien een stuk bestrating gerenoveerd gaat worden, wordt dit eerst besproken met andere beheerders. Zo wordt er met elkaar gekeken wat er nog meer opgepakt moet worden op de desbetreffende plek, zoals riolering, vergroening, verlichting, speelplaatsen, etc. Glenn houdt zich als Projectleider bezig met het gehele project van begin tot eind. Glenn: “Aan de start van een project stel ik samen met de opdrachtgever een projectinitiatie document op met de wensen van de opdrachtgever, het budget en de scope. Aan de hand daarvan maak ik het projectplan en gaan we budgetteren. Nadat dit document getekend is door de opdrachtgever en mijzelf, gaan we aan de slag met alle vooronderzoeken.” Glenn brengt de onderzoeken in kaart, vraagt offertes op bij uitvoerders en geeft opdracht voor het werk. Ondertussen gaan de werkvoorbereiders de tekeningen maken en worden de fasen met hen doorgelopen. 

Project riolering rondom gemaal Schollevaar

Vorig jaar ontving de gemeente Capelle aan den IJssel meldingen over een vieze lucht rondom het gemaal Schollevaar. Uit onderzoek bleek dat zowel het gemaal als het aansluitende riool de oorzaak is van deze overlast. In 2018 is er een lek geweest en toen is gebleken uit een van de inspecties dat het verzamelriool verouderd is. In het verzamelriool komt het riool uit meerdere wijken samen, voordat het naar het gemaal gaat. Glenn: “In de jaren ’70 zijn hier stalen rioolbuizen aangebracht. Door de chemische reactie met het riool, gaat staal corroderen. De inspectie constateerde dat op sommige plekken de buizen alleen nog bijeen worden gehouden door de coating. De buizen worden vervangen door PE buizen.” Om het werk te kunnen uitvoeren, zijn er diverse vergunningen aangevraagd, zoals voor het kappen van bomen om bij de buizen te komen, maar ook een vergunning van ProRail, omdat het riool langs het spoor van ProRail loopt. Bij ProRail moest worden aangetoond dat het werk geen schade aan het spoor en aanwezig kunstwerk (spoorviaduct) zal brengen. Ook is er voor gekozen om onder twee doorgaande wegen te boren, dit om het overlast voor het verkeer te beperken. 

Onvoorziene omstandigheden 

Het vervangen van de buizen bleek geen gemakkelijke klus door meerdere onvoorziene omstandigheden. Eén van deze omstandigheden is dat er water de bouwput inliep: “En niet een beetje water, echt heel veel water! We hebben vijf pompen moeten inzetten om de bouwput van 25 meter droog te houden. De wijk Schollevaar heeft veel last van een hoge grondwaterstand. Tevens  is in de jaren ’80 de in de nabijheid van het project voorbelast met zandpalen onder de voorbelasting. Zandpalen kunnen door de kleilaag gaan, waardoor het water uit de onderste laag naar boven komt. Dat geeft nog meer wateroverlast.”, aldus Glenn. 

Een andere uitdaging is de cctv mast, waarvan de leiding voor het spoor loopt bij station Schollevaar. Deze cctv mast moet communiceren met een andere mast 50 meter verder en is daardoor en door de vele bomen moeilijk te verplaatsen. De oplossing is om de stroom er tijdelijk af te halen en deze aanvraag ligt bij Stedin. Echter, de wachttijd bij de betreffende afdeling van Stedin is 12-16 weken. Om niet teveel vertraging op te lopen is er om de leiding heen gewerkt. 

Als laatste voorbeeld is er tijdens de uitvoering van dit project vervuiling geconstateerd dat gesaneerd moest worden en vervangen voor schone grond. Glenn ziet deze onvoorziene omstandigheden als een uitdaging. Glenn: “Het is een complex project, waar met zoveel verschillende aspecten rekening moet worden gehouden. Het maakt het werk erg divers. Zo moet je met oplossingen komen, meedenken met de mannen buiten, maar ook de communicatie met de bewoners regelen. Het geeft mij veel voldoening als alles toch lukt, ondanks de onvoorziene werkzaamheden én we redelijk binnen het budget zijn gebleven.” Het project zal in maart 2021 afgerond worden. 

Glenn & ViS

Glenn werkt als zzp-er voor ViS Detachering. Glenn: “Ik zie het als een groot voordeel dat ik door met ViS te werken geen acquisitie hoef te doen en dat het financieel goed geregeld is. Daarnaast is er bij ViS geen onderscheid in zzp-ers en medewerkers in dienst en wordt er veel georganiseerd om saamhorigheid te creëren.”