ViS-professional Tinka Griffioen vertelt: Junior Verkeerskundige bij de gemeente Haarlemmermeer
ViS-professional Tinka Griffioen is sinds januari jl. aan de slag als Junior Verkeerskundige bij de gemeente Haarlemmermeer. In dit item vertelt zij ons meer over haar werk en de uitdagingen die zij hierin tegenkomt.
het eerste contact
Voordat Tinka met ViS Detachering in contact kwam was zij gezond kritisch over detacheringsbureau’s. Zij vertelt: “Ik wilde eigenlijk niet in zee gaan met een detacheringsbureau, eerdere ervaringen zijn niet altijd goed geweest. Dus, toen ik op zoek ging naar een nieuwe werkplek was mijn eerste gedachte niet om dit via ViS Detachering te doen. Een aantal jaar geleden had ik echter al eens contact gehad met Jolijn en met haar had ik destijds al een goede klik. Toen zij mij benaderde had ik er meteen vertrouwen in.” Vervolgens kon Tinka al snel op gesprek bij de gemeente Haarlemmermeer. Tinka vervolgt haar verhaal: “Dit was een heel prettig en open gesprek. De verwachtingen en mogelijkheden werden eerlijk besproken en Jolijn heeft echt een plek gevonden die bij mij past. Daarom ben ik erg blij dat ik bij de gemeente Haarlemmermeer mocht starten.”
verkeerskundige uitdagingen
Bij de gemeente is Tinka als Junior Verkeerskundige verantwoordelijk voor het toetsen van tijdelijke verkeersmaatregelen. Hierbij houdt zij zich specifiek bezig met maatregelen voor een korte duur; van minder dan vier maanden.
Wanneer een aannemer werkzaamheden uit wil gaan voeren maken zij hiervan melding in meldsysteem ‘Melvin’. ‘Melvin’ staat voor: MELden van Verstoringen in de Infrastructuur in Nederland. Alle werkzaamheden waarbij hinder is op (delen van) de openbare weg worden hierin aangegeven. Tinka vertelt: “Wanneer een aannemer een melding heeft gemaakt, is het aan mij om bij de verschillende partijen te toetsen of dit past. Wanneer ik een aanvraag heb goedgekeurd kunnen diverse partijen deze informatie in Melvin inzien. Zo kunnen bijvoorbeeld de hulpdiensten (politie, ambulance en brandweer) maar ook burgers zien wanneer, waarom en voor hoe lang een weg is afgesloten.”
veiligheid en impact
Omdat Tinka haar beslissing van belang is voor de veiligheid én impact kan hebben op burgers en andere weggebruikers, gaat Tinka bij het nemen van haar beslissingen niet over één nacht ijs. Zij vertelt: “Soms kan ik aanvragen direct goedkeuren, maar het gebeurt ook regelmatig dat ik informatie mis. Dan zijn er extra tekeningen nodig, of zoek ik contact met diverse partijen om meer informatie boven water te krijgen. Omdat het gaat om kleine werkzaamheden zien aannemers niet altijd het belang van een uitgebreide aanvraag, de informatie is dan erg summier. Dit kan zelfs betekenen dat ik een aanvraag moet afkeuren. Dat is vervelend maar wel noodzakelijk, ondermeer voor de veiligheid. Hulpdiensten moeten weten in hoeverre wegen toegankelijk zijn om snel hulp te kunnen verlenen wanneer dit nodig is.”
Tinka vervolgt: “Elke twee weken hebben we overleg met de belangrijkste stakeholders, dit zijn: politie, brandweer, OV, Handhaving en Toezicht, een VRI Deskundige en een Senior Verkeerskundige. Ook de ambulance wordt geïnformeerd bij afsluitingen en de fietsersbond heeft een adviserende rol.”
lastige gesprekken
In haar werk komt Tinka ook pittige uitdagingen tegen. Hierover vertelt zij: “Omdat het om kortdurende werkzaamheden gaat, die minder uitgebreid zijn, kennen deze geen inspraakprocedure. Daardoor voelen bewoners zich niet altijd goed geïnformeerd. Wanneer ze dan vragen hebben, zijn ze lang niet altijd blij met de maatregelen. Dat zijn lastige gesprekken. Daarnaast is de gemeente Haarlemmermeer natuurlijk een grote organisatie. Dit betekent dat zaken soms even op zich laten wachten en er niet altijd snel geschakeld kan worden. Hierdoor duurt het afhandelen van aanvragen af en toe langer dan ik zou willen.”
groei en afwisseling
Met Melvin staat er nu een goed systeem en de diverse partijen weten het steeds beter te vinden. Daardoor neemt het aantal aanvragen ook toe. Op dit moment richt zij zich op lichte werkzaamheden, maar Tinka zit vol ambitie voor de toekomst. Zo zou ze graag een standaard willen ontwikkelen waaraan alle aanvragen moeten voldoen. Op deze manier zou er nog een mooie efficiëntieslag gemaakt kunnen worden.
Tinka vertelt: “Het leuke aan mijn werk vind ik de afwisseling in mijn werkzaamheden. Ik heb veel verschillende contacten met uiteenlopende partijen. Mijn werk is enorm leerzaam. Ik hou van de dynamiek op de werkvloer; ik hoef me nooit te vervelen, want er is altijd genoeg te doen. Daarnaast is het team waarbinnen ik werk heel divers en gezellig. Iedereen houdt rekening met elkaar en probeert elkaar te helpen. Zo groeien we als team steeds verder.”
positieve stap
Tinka heeft het duidelijk erg naar haar zin, zowel bij de gemeente Haarlemmermeer als bij ViS Detachering. Tinka vertelt: “ViS Detachering is vanaf het begin heel betrokken geweest, en dat geldt zeker ook voor Jolijn. Ze is meer dan alleen een tussenpersoon die een vinkje in een dossier zet. In plaats daarvan heeft ze echt haar best voor mij gedaan en staat ze tijdens het hele traject voor me klaar. Ze zorgt daarbij voor écht contact. Ik ben heel dankbaar voor de hulp van Jolijn en ViS Detachering, want zij hebben mij het steuntje in de rug gegeven dat ik nodig had om weer terug te keren op de arbeidsmarkt. Ook de verschillende excursies, zoals die naar Parijs afgelopen voorjaar, laten de betrokkenheid van ViS Detachering bij haar professionals zien. Ik ben blij met deze positieve ervaring bij ViS Detachering en bij de gemeente Haarlemmermeer!”