Onderzoek: ‘De detacheringsbranche in beeld’
Recent hebben ABN AMRO, ABU en PwC de Nederlandse detacheringsbranche in kaart laten brengen. Het is voor het eerst dat er zo uitgebreid onderzoek is gedaan naar detacheringsbureaus en hun rol op de arbeidsmarkt. In het onderzoek zijn een aantal interessante feiten naar boven gekomen.
Detachering nog steeds in opmars
De markt voor detachering is nog steeds in opmars. 1,6% van de werkzame Nederlandse beroepsbevolking is werkzaam als gedetacheerde. Niet zo gek, want detachering heeft voor zowel de kandidaat als de opdrachtgever veel voordelen.
Een gedetacheerde heeft een contract bij het detacheringsbureau, meestal voor een langere duur dan de opdrachtovereenkomst met een opdrachtgever. Zo heeft een gedetacheerde dus afwisselde projecten en tevens de vastigheid van een contract. Dat houdt het werk interessant en je bouwt er veel werkervaring door op. Kortom de toegevoegde waarde voor de gedetacheerde volgens het onderzoek:
“Detacheringswerk onderscheidt zich vooral op het terrein van carrièreontwikkeling en bureaus ondersteunen dit met een hoog opleidingsbudget.”
Flexibiliteit en de mogelijkheid om iemand direct en tijdelijk te kunnen inzetten zijn de voornaamste voordelen voor een opdrachtgever om een gedetacheerde in te huren. Een ander groot voordeel is dat de (specialistische) kennis van een gedetacheerde up to date is, mede doordat ze via het detacheringsbureau de beschikking hebben over een zeer hoog opleidingsbudget.
Gemiddeld besteedt een detacheringsbureau namelijk 4% van hun omzet aan opleiding: dat is bijna 2,5 keer zoveel als het gemiddelde in het bedrijfsleven. Dit in combinatie met de vastigheid van een contract én afwisselende projecten is ideaal voor verdere carrièrestappen.
Bekijk hier het volledige onderzoek.
Bron: https://www.pwc.nl/nl/actueel-publicaties/assets/pdfs/de-detacheringsbranche-in-beeld.pdf