Combiplan Nijverdal

Rijksweg 35 (de N35) is van oudsher een belangrijke verbinding tussen Zwolle en Twente en daarmee belangrijk voor de regio. De N35 loopt dwars door het centrum van Nijverdal en kent een flink aantal kruisingen met zijwegen. Opstoppingen, onveilige situaties en verkeersoverlast zijn het gevolg. Een doorn in het oog van weggebruikers, inwoners van Nijverdal en regionale overheden. Al vanaf de jaren zeventig wordt gezocht naar een oplossing. Het Combiplan Nijverdal is het uiteindelijke resultaat.

Het Combiplan Nijverdal

Combiplan Nijverdal
Combiplan Nijverdal

Het Combiplan Nijverdal ontlast het centrum van Nijverdal door het knelpunt van een rijksweg dwars door een bebouwde kom aan te pakken. Rijkswaterstaat heeft de N35 verplaatst over een lengte van circa 6 kilometer, ongeveer 100 meter naar het noorden, zodat de weg en het spoor naast elkaar komen te liggen. Prorail heeft hier een spoor aangelegd. De N35, het spoor en het nieuwe station zijn in 1400 meter lange tunnelbak komen te liggen. Deze is deels overdekt.
Daarnaast zijn er een aantal nieuwe viaducten en bruggen aangelegd, waardoor alle spoorwegovergangen verdwijnen. Het resultaat mag er zijn. Er is nu een snellere doorstroming op de weg en een verbetering van de betrouwbaarheid van de treinverbinding. Ook de leefbaarheid en veiligheid in het dorp zijn verbeterd.

Het Combiplan Nijverdal is een uniek project omdat het de eerste tunnel in Nederland was waarin spoor en rijksweg samen zijn aangelegd. Combiplan Nijverdal voldoet aan de nieuwste landelijke eisen voor tunnel technische installaties. De vele technische installaties zijn grofweg onder te verdelen in twee categorieën: hardware en software. Eerstgenoemde bestaat onder meer uit ventilatoren, pompen en verlichting. Onder de noemer software valt het besturingssysteem van de tunnel waarmee bijvoorbeeld de verlichting, slagbomen en matrixborden worden aangestuurd vanuit de verkeerscentrale.

De rol van ViS Detachering

Als Adviseur Projectbeheersing bij ViS Detachering heeft Erik Doek enkele jaren aan dit mooie project mee kunnen werken. Als Adviseur Projectbeheersing heb je meestal een andere pet op dan de meeste collega’s die vooral vanuit de techniek de zaken bekijken. Toch zijn ze niet los van elkaar te koppelen. Het maandelijks zorgen voor het financieel beheer door middel van financiële voortgangsrapportages, zorgdragen voor vastleggingen in de financiële systemen, bewaken van de financiële en wijzigingsprocessen zijn een must om de beheersing van zo’n groot miljoenenproject in goede banen te leiden.

De afhankelijkheidsrelaties die je in een project met elkaar hebt is een wezenlijke om binnen de dynamiek die er heerst goede afspraken te kunnen maken en daarbij de omgeving ook niet uit het oog te verliezen. Erik adviseert niet alleen op basis van resultaten en cijfers, maar ook op basis van het gevoel over de richting en de uitvoering van het project. Daarbij komt ook dat de menselijke factor voor een groot deel bepaalt hoe de verhoudingen liggen, en zoiets kan op bepaalde momenten cruciaal zijn. Kortom een bijzonder mooi project in een dynamische werkomgeving.

Meer weten over ViS?

Benieuwd naar onze andere opdrachtgevers? Of neem eens een kijkje naar onze vacatures. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem direct contact met ons op via info@visdetachering.nl of 0182-820250.