Bemiddeling in grondbehoefte voor de A1/A6

Vrijwel dagelijks staan er files in de noordelijke Randstad. Door de groei van het verkeer is de wegcapaciteit onvoldoende geworden om de hoeveelheid verkeer te verwerken. Tot 2020 voert Rijkswaterstaat diverse weguitbreidingen uit om de bereikbaarheid te verbeteren. We vertellen in dit artikel meer over het project A1/A6.

A1/A6

In opdracht van Rijkswaterstaat realiseert het consortium SAAone het project A1/A6 tussen de knooppunten Diemen, Muiderberg en de aansluiting Almere Havendreef, onderdeel van de weguitbreiding ‘Schiphol-Amsterdam-Almere’. Tegelijkertijd verbetert Rijkswaterstaat de leefbaarheid langs de snelwegen; bij Muiden wordt de A1 verlegd en wordt het breedste aquaduct van Europa gebouwd.

Projectcoördinator Grondstromen

Nick Huiskes is via ViS gedetacheerd als Projectcoördinator Grondstromen bij het project A1/A6. “Mijn taak is ervoor te zorgen dat de grondbehoefte die binnen dit project speelt, vervuld wordt”, vertelt hij. “Het gaat voornamelijk om grond, maar ook in zand en bouwstoffen hebben wij een bemiddelende rol. De uitdaging zit hem vooral in de hoeveelheden. Zo heeft het hele project enkele honderdduizenden kuubs grond nodig voor de bekleding van terpen en bermen, maar ook klei voor bekleding van dijken en sloten.”

Concurrentie om grondstromen

Om aan deze grondbehoefte te voldoen is het erg trekken aan de vrijkomende grondstromen rond het project A1/A6. Zeker omdat de kosten voor SAAone zo laag mogelijk gehouden moeten worden. Nick: “De concurrentie van andere grote GWW werken met grondbehoefte in de regio speelt ook nog een rol. Zo kent het ook het nabijgelegen project ‘Omlegging A9 Badhoevedorp’ een grote grondbehoefte. Gelukkig zijn wij ook binnen dat project grondleverancier, zodat we nog enige sturing kunnen geven aan de verdeling van grond.”

Verbeterde doorstroming en bereikbaarheid

De extra rijstroken die worden aangelegd tijdens dit project, zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. De weguitbreiding van de A1/A6 vindt plaats over een afstand van 20 kilometer. “Zo krijgen de A1 en de A6 tussen knooppunt Diemen en de Hollandse Brug beiden 2×5 rijstroken. De A6 krijgt vanaf de Hollandse Brug tot en met de Hoge Ring bij Almere 4×2 rijstroken. Op het gehele traject A1/A6 komt een wisselbaan van twee rijstroken. Daarnaast komt er onder andere een aquaduct onder de Vecht bij Muiden en wordt knooppunt Muiderberg aangepast”, aldus Nick.

Meer weten?

Bekijk direct onze opdrachtgevers en onze vacatures. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem direct contact met ons op via info@visdetachering.nl of 0182-820250.