15 jaar ViS: de gezichten achter onze huisstijl

Vijftien jaar geleden tijdens een vriendschappelijke barbecue besprak Gijs van Ierssel met Oscar Busman en Pauline Tournier de wilde plannen om samen met Pieter-Bas Slee een detacheringsbureau op te zetten. Een bureau waar het écht draait om de medewerkers. Destijds waren Gijs, Oscar en Pauline buren en werden ze als creatief koppel al zo af en toe ingezet om geboortekaartjes en uitnodigingen te ontwerpen. 

Toen het plan meer vorm kreeg, werd Oscar gevraagd wat hij van de naam Vis vond én of hij daar een logo bij kan maken. Oscar vond het een leuke naam, echter mocht het nog wat opvallender. Door van de ‘S’ ook een hoofdletter te maken, werd de naam ViS Detachering een feit. Ter plekke aan de keukentafel werd het logo bedacht en snel daarna het draadmodel van de ViS. Pauline heeft de kleurstellingen bedacht: “De meeste detacheerders gebruiken de kleur blauw. Ik heb naar onderscheidende, frisse en sterke kleuren gezocht en daar kwamen deze kleur groen en geel uit, inmiddels genaamd ViS-groen en ViS-geel.”

Ondertussen vestigde ViS Detachering zich met een kantoor in Gorinchem en groeide het bedrijf snel. Er werden nog een paar aanpassingen aan het logo doorgevoerd en de slogan werd bedacht: toewijding is onze techniek. Na 15 jaar passen het logo, de kleuren en de slogan nog steeds helemaal bij ViS Detachering. 

Een paar jaar later werd het tijd voor een eerste campagne. Oscar: “Het doel was te laten zien dat ViS anders is dan andere detacheerders. De Adviseurs van ViS zijn zelf ingenieurs en beschikken over een technische achtergrond.” Er werd een campagne ontwikkeld met als basis een aantal bekende Nederlandse liederen: ‘De zon die doorbreekt, een vers viaduct’, ‘Een dag geen talud, is een dag niet geleefd’ en ‘De glimlach van een brug, doet je beseffen dat je leeft’. In die tijd gingen de online ontwikkelingen erg hard en kon een website niet meer ontbreken. Na helemaal thuis te zijn in offline materialen was de creatie van online materialen nog nieuw voor Oscar en Pauline. Zij zien deze tijd dan ook als een leerproces. Oscar: “Het is fijn dat er in onze samenwerking ruimte is om te leren en dat we daar beiden voor openstaan.”

15 jaar later hebben Oscar en Pauline velen uitingen voor ViS op hun naam staan:

 

  • De jaarlijkse kerstkaarten

Elk jaar wordt er een kerstkaart voor ViS ontworpen, zodat onze Adviseurs hun relaties persoonlijk een fijne kerst kunnen wensen. De kaarten worden met de hand geschreven. 

 

  • De stand op de InfraTech

Eens in de twee jaar staat ViS met een stand op de InfraTech. Oscar heeft het ontwerp van de stand gemaakt.

  • ViS-pics

In 2018 heeft ViS een fotowedstrijd georganiseerd voor haar medewerkers. De foto’s worden nog steeds gebruikt in onze uitingen.

 

  • Relatiegeschenken

Door de jaren heen zijn er al diverse relatiegeschenken bedacht en ontworpen, zoals: koffietray’s, Doppers, champagne en bureaukalenders.

 

  • Radiocommercials

Voor de laatste campagne heeft Oscar een aantal radiocommercials bedacht. Bekijk hier ‘the making of’:

 

Oscar en Pauline vinden het natuurlijk mooi om te zien hoe ViS door de jaren heen is gegroeid, maar ook hoe ViS nog altijd persoonlijk en betrokken is. Het team van ViS op kantoor bestaat nu uit 14 personen en al deze medewerkers dragen de gedachten achter ViS uit. Oscar: “Mijn verwachting is dat ViS zal blijven groeien, juist door persoonlijk een betrokken te blijven. Hierdoor blijven de mensen bij je werken en trek je goede mensen aan. De afgelopen radiocampagne zal zeker bijdragen aan deze verdere professionaliseringslag.”